به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «تئوریهای طراحی گرافیک» مجموعه مقالهها و نوشتارهایی از تاثیرگذارترین و مشهورترین طراحان گرافیک جهان چون؛ رودچنکو، موهولی ناگی، هربرت بایر، ژوزف مولر، پُل رند، ولفگانگ واینگارد، کاترین مک کوی، پائولا شر، استیون هلر، مانوویچ، جولیا لوپتون، مایکل راک، دمیتری سیگِل کنیا هارا و چند چهره دیگر است.
هلن آرمسترانگ، این مقالات و نوشتهها و نظرها درباره گرافیک را به عنوان رساله پژوهشی فارغ التحصیلی در رشته گرافیک برنامه MFA دانشکده هنر انیستیتو مریلند، گردآوری کرده بود.
«تئوریهای طراحی گرافیک» در سه بخش اصلی تدوین شده است؛ بخش نخست کتاب با نام «دوره آغازین( شامل مطالبی درباره: «بیانیه فوتوریست»، «بیانیه گروه ساختارگرا»، «تایپوفتو» و «تایپوگرافی جدید») است.
بخش دوم کتاب با نام «دوران شکوفایی» درباره مباحثی چون «فلسفه طراحی»، «سمبولیسم فراموششده فرم معماری»، «تایپوگرافی به مثابه گفتمان» و مواردی از این دست است.
و در نهایت بخش سوم نیز با عنوان «بازنمایی آینده»، مباحثی را درباره «طراحی و اندیشهورزی»، «آنارشی طراحی»، «طراح به مثابه مولف»، «مادیتزایی از فضای صفحه نمایش» و «طراحی کردن طراحی» برای مخاطب مطرح کرده است.
چاپ دوم «تئوریهای طراحی گرافیک» گردآوری هلن آرمسترانگ و ترجمه مرجان زاهدی با شمارگان هزار نسخه، 216 صفحه و قیمت 15 هزار تومان از سوی نشر مشکی روانه کتابفروشیها شد.
چاپ نخست این کتاب در سال گذشته (1391) منتشر شده بود.
مرجان زاهدی مدرس رشته گرافیک دانشگاه هنر تهران است. از دیگر ترجمههای منتشر شده وی میتوان به «مقدمهای بر طراحی دوبعدی: درک فرم و كاركرد» نوشته جان باورز اشاره کرد.
چاپ دوم کتاب «تئوریهای طراحی گرافیک» گردآوری و ویرایش هلن آرمسترانگ با ترجمه مرجان زاهدی، مدرس گرافیک در دانشگاه تهران، به بازار کتاب راه یافت. در این کتاب، مجموعه مقالهها و نوشتههایی از تاثیرگذارترین و مشهورترین طراحان گرافیک جهان گردآوری شدهاست./
نظر شما