یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳
انتشار کتاب‌شناسی توصیفی مکتب تفکیک

پروژه «کتاب‌شناسی مکتب تفکیک» در قالب پژوهشی توصیفی به‌تازگی از سوی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.-

ذوالفقار ناصری، کارشناس گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: این اثر پژوهشی سه‌ ساله به قلم هادی ربانی به‌تازگی در قالب کتابی مستقل منتشر شده است.

وی ادامه داد: این اثر مکتوب در قالب 289 صفحه تمامی کتاب‌ها، مقالات و نسخ خطی و پایان‌نامه‌هایی را که در حوزه مکتب تفکیک تا سال 1388 تالیف و منتشر شده‌اند، براساس نام مولف دسته‌بندی و معرفی کرده است.

ناصری با بیان این‌که مکتب تفکیک با هجرت میرزا مهدی اصفهانی به مشهد و تدریس معارف اسلامی در کنار درس خارج در حوزه‌های علمیه آغاز شد، اظهار کرد: میرزا مهدی اصفهانی طی 25 سالی که در مشهد اقامت داشت، به تربیت شاگردانی اقدام کرد که مجموعه فعالیت‌های آن‌ها سبب پایه‌گذاری حوزه فکری معرفتی در جامعه شیعی شد.

این کارشناس گروه فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: تا مدتی پیش مکتب تفکیک را حوزه معارفی می‌نامیدند اما بر اساس مقالاتی که از سوی استاد محمدرضا حکیمی به نگارش درآمد، عنوان مکتب تفکیک برای این حوزه فکری پذیرفته شد.

وی ادامه داد: پیروان این نحله فکری به‌دنبال خلوص‌گرایی در فهم دین هستند و میان آموزه‌ها و معارفی که در حوزه‌هایی مانند فلسفه،‌ عرفان، کلام و قرآن وجود داشت، قایل به تفکیک‌اند و بر این اعتقادند که برای مثال، فهمی که از قرآن دارند، متمایز از فهمی است که از طریق حوزه‌های دیگر معرفتی مانند فسفه و عرفان کسب می‌شود.

ناصری در پایان درباره این اثر پژوهشی گفت:‌ بخش پایانی این کتاب نیز نمایه‌ مولفان، نمایه آثار، نمایه موضوعی و نمایه‌ای از بسامد تاریخی درحوزه مکتب تفکیک را به مخاطب ارایه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط