شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۶
مجموعه مقالات «انسان‌شناسی هنر» کتاب شد

مجموعه مقالات «انسان‌شناسی هنر» به کوشش بهار مختاریان، عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان و محمدرضا رهبری، معاون سابق فرهنگی حوزه هنری اصفهان، منتشر شد. در این کتاب مقالاتی از حمیدرضا شعیری، علی بلوکباشی، ناصر فکوهی، حسین سلطان‌زاده، محمد تهامی‌نژاد و اصغر ایزدی‌جیران درج شده است.-

مختاریان به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: این کتاب شامل مجموعه مقالات برگزیده همایش «انسان شناسی هنر» است که در سال 1390 با دبیری من در دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد و هدف از آن معرفی این علم و رویکردهای مختلف آن در ایران بود. 

وی افزود: بخش نخست این کتاب مقالات اعضای کمیته علمی این همایش شامل حمیدرضا شعیری، ناصر فکوهی، اصغر ایزدی، علی بلوکباشی، حسین سلطان‌زاده، امیلیا نرسیسیانس و محمد تهامی‌نژاد است. بخش دوم کتاب نیز برگزیده مقالات فرستاده شده به همایش «انسان‌شناسی هنر» است. 

مختاریان در ادامه با اشاره به تعداد مقالات فرستاده شده به این همایش گفت: در حدود 190 مقاله به این همایش ارسال شد که از این میان 11 مقاله توسط اعضای هیات علمی برگزیده و در بخش دوم این کتاب منتشر شد. لازم به ذکر است که قرار بود برای اعتلای مباحث انسان‌شناسی هنر در ایران این همایش هر سال در دانشگاه اصفهان برگزار شود که متاسفانه این هدف محقق نشد. 

این عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان همچنین به اهمیت علم انسان‌شناسی اشاره کرد: انسان‌شناسی و رویکردهای مختلف این علم در حوزه هنر می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث تئوریک در شرح و توضیح هنر بومی اقوام ایرانی، مورد استفاده قرار گیرد. متاسفانه به این رشته در ایران تاکنون توجه چندانی نشده است و امیدوارم این کتاب برای علاقه‌مندان این مبحث مفید باشد. 

مختاریان در پایان گفت: جدیدترین کتاب من با عنوان «پژوهشی در خرقه درویشان و دلق صوفیان» نیز تا ماه دیگر از سوی نشر آگه منتشر می‌شود. این کتاب یک ترجمه و تحقیق است. بخش نخست کتاب ترجمه کتاب «جامه هارلکن و کلاه دلقک‌ها و درویشان» است. برای درک بهتر و بیشتر مخاطب فارسی زبان نیاز بود تا تحقیقی در همین موضوع انجام شود که این تحقیق بخش دوم این کتاب است. 

مجموعه مقالات «انسان‌شناسی هنر» با کوشش بهار مختاریان و محمدرضا رهبری با شمارگان دو هزار نسخه، 240 صفحه و بهای هشت هزار تومان از سوی حوزه هنری اصفهان روانه کتابفروشی‌ها شده است.

بهار مختاریان دارای مدرک دکترای ایرانشناسی از دانشگاه توبینگن آلمان، هم‌اکنون عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان است. 

«درآمدی بر ساختار اسطوره‌ای شاهنامه» از جمله تالیفات منتشر شده مختاریان است که چندی پیش (1392) از سوی انتشارات آگه به چاپ دوم رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها