یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
ژئومورفولوژی ساحلی ترجمه شد

مجتبی یمانی، دانشیار رشته جغرافيا‏ دانشگاه تهران از انتشار ترجمه کتاب «ژئومورفولوژی ساحلی» برای دانشجویان رشته دکتری ژئومورفولوژی خبر داد و گفت: ‌این کتاب نخستین اثر جامع این حوزه است و می‌تواند خلاء موجود را جبران کند._

مجتبی یمانی، دانشیار رشته جغرافيای‏ دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ درباره تازه‌ترین اثرش اظهار کرد: کتاب «ژئومورفولوژی ساحلی» نوشته «اریک برد» برای تدریس در مقطع دکتری رشته ژئومورفولوژی در سال تحصیلی جدید از سوی انتشارات دانشگاه تهران در 600 صفحه و 14 فصل تدوین شده است. 

وی با اشاره به موضوع این اثر گفت: نویسنده به مباحثی چون،‌ انواع خطوط ساحلی، سواحل دلتایی،‌ ماسه‌ای، ‌مردابی ـ تالابی پوشش گیاهی سواحل و‌ دینامیک ساحلی پرداخته، همچنین موضوع «آینده سواحل» را در انتهای کتاب بررسی کرده است. 

نویسنده کتاب «مبانی نقشه‌خوانی» با بیان این مطلب که قرن آینده با توجه به افزایش دمای زمین شاهد پیشروی آب دریا‌ها خواهیم بود به چرایی ترجمه این کتاب اشاره کرد و افزود: بیشترین مرزهای شمالی ایران با نوار ساحلی مشخص شده‌اند، بنابراین پرداختن به موضوع ژئومورفولوژی ساحلی برای پژوهشگران این حوزه یک نیاز به‌شمار می‌آید. 

یمانی کتاب «ژئومورفولوژی ساحلی» را نتیجه تحقیق نویسنده معرفی کرد و گفت: در ایران انتشار اثری با محوریت ژئومورفولوژی ساحلی انگشت‌شمار است و مطالب موجود نیز در حد جزوه‌های درسی ارایه شده و به گمانم این کتاب نخستین اثر جامع این حوزه است و می‌تواند خلاء موجود را جبران کند. 

وی تخصصی بودن کتاب «ژئومورفولوژی ساحلی» را از دلایل اصلی بهای بالای آن دانست و گفت: بهای این کتاب 24 هزار تومان تعیین شده که با توجه به وضعیت اقتصادی، خرید آن برای دانشجویان دشوار است اما باید گفت که بهای بالای کتاب متاثر از مسایل تولید کاغذ است

نویسنده «نقشه‌ها و نمودارهای موضوعی» علت بهای بالای کتاب‌های تخصصی را گرانی و مشکلات تولید کاغذ در کشور ارزیابی کرد و افزود:‌ با توجه به مسایل حوزه کاغذ، برخی ناشران برای چاپ کتاب به روش آزمون و خطا روی آورده‌اند. بر این اساس در ابتدا کتاب را با شمارگان پایین به عنوان مثال 200 نسخه منتشر و اگر فروش مناسبی داشت مطابق نیاز بازار به تجدید چاپ اقدام می‌کنند. این شیوه افزون بر گرانی کاغذ از دلایل گرانی کتاب به‌شمار می‌آید.

یمانی در ادامه برای رفع مشکل گرانی کتاب برای مخاطبان آثار تخصصی گفت: اختصاص ردیف بودجه‌ای به ناشران دانشگاهی با توجه به مخاطبان خاص این حوزه می‌تواند یکی از راهکارهای موثر در ایجاد تعادل در بهای کتاب‌‌‌های دانشگاهی باشد. به نظر می‌رسد تخصیص سهمیه کاغذ به ناشران این حوزه یک ضرورت است.

مجتبی یمانی، متولد سال 1340 در شهرستان نجف‌آباد، دارای دکترای تخصصی ژئومورفولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران است. وی از پرتالیف‌ترین دانشمندان ایرانی به‌شمار می‌رود که بیش از 130 مقاله و پژوهش تالیف کرده و کتاب‌هایی چون «ژئومورفولوژی ساحل شرقی تنگه هرمز»، «نقشه‌ها و نمودارهای موضوعی (کارتوگرافی موضوعی)» و «مبانی نقشه‌خوانی» را نیز به‌چاپ رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها