چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵
آینده ترافیک و حمل و نقل شهری چیست؟

«تحلیل و ارزیابی تاثیر اجتماعی ـ فرهنگی ترافیک و حمل و نقل شهری» که در آستانه نشر قرار دارد، آلودگی‌های شهری، صوتی و زیست محیطی را محصول توسعه حمل و نقل مدرن می‌داند و هشدارهایی را اعلام می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب از پژوهش‌های رحیم سرور است که با همکاری مهدی امینی تولید شده و مقوله حمل و نقل مدرن و پیامدهای توسعه آن را بررسی می‌کند.

کتاب با این موضوع که «راه و جابه‌جایی در زندگی بشر چه جایگاه و اهمیتی داشته و دلایل شکل‌گیری آن چه بوده است؟»آغاز می‌شود. سپس نویسندگان به این مطلب توجه می‌کنند که انسان برای حمل و نقل سراغ ابزارهای مختلفی رفته و از حیوانات در این مسیر استفاده کرده است و پس از توسعه سکونتگاه‌های شهری و اختراع چرخ چه تحولاتی در حمل و نقل ایجاد شده است. 

نویسندگان پس از آن به اختراع اتومبیل پرداخته‌اند که از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری کلان‌شهرهای کنونی است و به این نکته پرداخته‌اند که افزایش استفاده از این وسیله نقلیه نیازمند ایجاد مقدماتی مانند اختصاص مسیرهایی ویژه اتومبیل، خیابان‌ها، جاده‌ها و اتوبان‌ها بوده و به همان میزان آلودگی‌های شهری، زیست محیطی و صوتی ایجاد کرده که پیامدهای جسمی، روانی و عصبی در سلامت شهروندان دارد.

مولفان ضمن ارایه مثال‌هایی در این حوزه و تبیین ابعاد جهانی تاثیرات فرهنگی و اجتماعی ترافیک و حمل و نقل بر جوامع، این مقوله را در ایران و به طور ویژه در تهران به عنوان پایتخت بررسی کرده و پیامدهای توسعه این پدیده را به صورت دقیق‌تری بازگو کرده‌اند.  

این کتاب در هفت فصل یافته‌های خود را به دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های برنامه‌ریزی شهری، شهرسازی، جامعه‌شناسی توسعه و دروس حمل و نقل شهری و ترافیک عرضه می‌کند. 

ارزیابی تاثیرات اجتماعی نظام حمل و نقل شهری، ابعاد اجتماعی حمل و نقل، ابعاد اجتماعی خیابان و پیاده‌روها، راهبردها و سناریوهای مدیریت نظام حمل و نقل و سنجش نمونه مطالعات از عنوان‌های فصل هاي کتاب «تحلیل و ارزیابی تاثیر اجتماعی ـ فرهنگی ترافیک و حمل و نقل شهری» به شمار می‌آیند.

انتشارات تیسا نخستین چاپ این اثر پژوهشی را  پاییز امسال در 630 صفحه با شمارگان هزار نسخه به چاپ می‌رساند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها