سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
داستان‌‌های گلستان فاقد فرمالیسم بیهوده و مالیخولیایی هستند

مجموعه «داستان گلستان» به کوشش سیدحسین میرکاظمی، نویسنده و پژوهشگر آماده چاپ شد. این مجموعه شامل مقدمه و 35 داستان برگزیده از داستان‌‌نویسان استان گلستان است. به گفته وی داستان‌‌های گلستان فاقد فرمالیسم بیهوده‌ و مالیخولیایی هستند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تدوین مجموعه «داستان‌گلستان» به سفارش نشر به‌نگار به کوشش سیدحسین میرکاظمی به پایان رسید.
 
میرکاظمی در این مجموعه ضمن نگارش مقدمه‌ای با عنوان «حاشیه‌ای بر جهان داستان و داستان گلستان» همچنین 35 داستان برگزیده از داستان‌نویسان استان گلستان را ارایه کرده است.
 
وی در مقدمه مجموعه «داستان گلستان» به ویژگی‌های داستان‌های این استان اشاره کرده و در این‌باره نوشته است: «داستان نویسی گلستان هنوز راه درازی در پیش دارد اما هر چه هست، داستان‌نویسی گلستان سمت‌وسو به ‌رئالیسم دارد و فاقد فرمالیسم بیهوده و مالیخولیایی است. کوشش داستان‌نویس گلستانی بر آن است در صناعت داستان، ساختمان، فرم، تکنیک، انسجام و مسیر سالمی رو به آینده برای مخاطب برجای بگذارد.»
 
میرکاظمی در مقدمه این مجموعه با اشاره به کارکرد داستان‌خوانی‌‌‌‌ و داستان‌نویسی‌، نوشته است: « جهان داستان با بینش و ساختمندی، فلسفه علت و معلولی هستی انسان معاصر را در مقابل پرسش جهان هستی به قضاوت، تخیل و آزاد گذاشته است.»
 
این پژوهشگر و نویسنده ساکن استان گلستان همچنین در مقدمه مجموعه «داستان استان» با طرح این سوال که « آیا توصیف جهان داستان در این شرح می‌گنجد؟» نوشته است: «جهان داستان در صدد افشا کردن خالق خود است. صد البته آفریننده داستان‌ می‌خواهد تمایزی با دیگران نداشته باشد و چه اصرار عاطفی هم در این باره دارد اما داستان می‌خواهد شرح دست اولی از خالق خود باشد.»
 
وی با برشمردن نام برخی از داستان‌نویس‌های استان گلستان که آثارشان در این کتاب آمده است گفت: «نعمت‌الله قاضی»، «سید حسین میرکاظمی»، «کامران سلیمانیان مقدم»، «نیما صفار»، «عزیزه کردی»، «غلامعلی نسایی» و «پردیس برز علی» از داستان‌نویسانی هستند که آثارشان در این مجموعه  ارایه شده‌اند.

ميركاظمي اديب و نويسنده ساكن استان گلستان است. وی تاكنون 10 جلد كتاب افسانه نوشته است. «هفت پری دريای» و «32 قصه از سرزمين ايران» از سوی نشر قدياني، «قصه‌های مردم مهربان» از سوی نشر چشمه و «افسانه‌های ديار هميشه بهار» از سوی نشر سروش نمونه كتاب‌های داستانی هستند كه به ‌قلم ميركاظمی نوشته شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط