دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵
روایتی از کابوس‌های شبانه مدرسه در «اردوی زمستانی»

رمان «اردوی زمستانی» اثر امانوئل کارر با ترجمه منیره اکبرپوران از سوی نشر مروارید منتشر شد. این رمان درباره پسربچه 10 ساله‌ای است که همراه با همکلا‌سی‌های خود به اردوی زمستانی فرستاده می‌شود، اما خجالتی بودن وی و ترس از عدم موفقیت سبب می‌شود کابوس‌های شبانه‌ او را رها نکنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان «اردوی زمستانی» اثر امانوئل کارر ترجمه‌ای است از اثری با عنوان «La classes de neige» که در سال 1995 منتشر شد. نویسنده در این رمان، برش کوتاهی از زندگی پسربچه‌ای را نشان می‌دهد که باید همراه هم‌مدرسه‌ای‌هایش برای یادگیری ورزش اسکی به یک اردوی زمستانی برود، اما او به شدت خجالتی است، حضور در جمع را دوست ندارد و می‌ترسد نتواند مانند دیگر هم‌کلاسی‌هایش موفق شود.

اکبرپوران، مترجم این اثر، پیش‌‌تر درباره ویژگی‌های رمان «اردوی زمستانی» به «ایبنا» گفته بود: کارر ساده‌نویس است و بیشتر بر خلق تم داستان مانور می‌دهد. او روایت و پیرنگ ساده‌ای در آثارش به کار می‌گیرد و خواندن آثارش، برخلاف بسیاری از رمان‌های جدید که نثری پیچیده دارند، برای خواننده دشوار نیست.

امانوئل کارر، نویسنده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس نامی فرانسه و متولد سال 1957 است و آثاری در حوزه داستانی و غیر داستانی در کارنامه خود دارد. 

به تازگی جایزه ادبیات اروپایی برای بهترین ترجمه به زبان هلندی امسال به کتاب رمان-زندگینامه «لیمونوف» نوشته امانوئل کارر اهدا شد. وی همچنین توانسته بود با همین رمان، برنده نخستين جايزه «برنده برندگان ادبی» فرانسوی امسال شود. اين جايزه به بهترين اثر از بين برگزيدگان جوايز بزرگ هشت‌گانه ادبي در فرانسه اهدا می‌شود.

در بخشی از این کتاب در توضیح داستان آمده است: «از همان ابتدای داستان، نیکلا خطر را احساس می‌کند. در طول اردوی زمستانی هراس‌های کودکانه‌اش جای خود را به کابوس می‌دهند. ما، هر چند نمی‌دانیم این هراس‌ها به کجا ختم خواهند شد، اما رفته رفته آن‌ها را با نیکلا شریک می‌شویم و می‌دانیم که چه چیزی دارد اتفاق می‌افتد. چیزی که دیگر نمی‌توان مانع آن شد. رمان در سال 1995 برنده جایزه فمینا شد و در سال 1998 فیلمی به همین نام که به اقتباس از آن ساخته شده بود، لایق جایزه ویژه هیات داوران فستیوال کن شناخته شد.»

این کتاب با عنوان «کلاس اسکی» در سال 1389 با ترجمه عاطفه فراهانی از سوی نشر نیلوفران نیز منتشر شده بود.

رمان «اردوی زمستانی» اثر امانوئل کارر با ترجمه منیره اکبرپوران در 144 صفحه و به قیمت 6 هزار و 900 تومان از سوی نشر «مروارید» به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط