یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
داوری اردکانی با «فلسفه، ایدئولوژی و دروغ» آمد

کتاب «فلسفه، ایدئولوژی و دروغ» نوشته دکتر رضا داوری اردکانی، با محور بررسی موضوعاتی نظیر انحطاط اخلاقی زمانه حاضر و ارتباط آن با سیاست از سوی نشر سخن منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب در تفسیر محاوره پایانی کتاب «فلسفه، سیاست و خشونت» اثر دکتر داوری اردکانی نوشته شده است و به این دلیل می‌توان آن را جلد دوم کتاب «فلسفه سیاست و خشونت» خواند. 

 رضا داوری اردکانی در پایان آن محاوره در پاسخ به این پرسش که «فلسفه با یاس چه مناسبت دارد؟» نوشته است: «یاس نه بلکه دروغ نگفتن به چشم و گوش و دل و جان.» 

نویسنده در بخشی از مقدمه مفصل کتاب آورده است: «این دفتر دو بخش دارد و هریک از دو بخش شاید شرح و توضیح و تفصیل مطالب بخش دیگر باشد. من آن را برای آنکه پژوهشی در راستگویی و دروغگویی باشد، ننوشته‌ام.»

نویسنده در پایان مقدمه کتاب توضیح می‌دهد: «لحن نوشته در بعضی جاها تلخ است، اما این تلخی در جنب تعظیم به صدق و صدیقان نباید چندان ناگوار باشد. من چشم خود را به روی خوبی‌ها و زیبایی‌ها نبسته‌ام و نمی‌خواهم از زشتی و پلشتی بگویم اما وقتی به جای دیدن و گفتن خوبی‌ها و زیبایی‌ها، زشتی‌ها و بدی‌ها را زیبایی و خوبی می‌خوانند از یادآوری این تحریف و دروغ خودداری نباید کرد. دروغ وجود آدمی را تباه می‌کند و آینده زندگی را به خطر می‌اندازد. در جهان همیشه دروغ بوده است اما بنای جهان بر صدق و راستی استوار است. اگر صدق و صفا از میان برود و فراموش شود و دروغ زبان را و جان را به تسخیر درآورد، باید در انتظار فاجعه بود.»
 
کتاب «فلسفه، ایدئولوژی و دروغ» از دو بخش تشکیل شده که بخش نخست از 10 فصل و بخش دوم از هفت فصل تشکیل شده است.

دروغ چیست؟، دروغ و مصلحت و حقیقت، جایگاه دروغ در زبان، راستی و آزادی در سخن، گوینده سخن و قصد او، دروغ و مصلحت، فاش‌گویی و فضیلت آزادی، سیاست و دروغ و همچنین دروغ در تبلیغات و تاریخ‌نویسی،‌ از جمله عنوان‌های تشکیل‌دهنده فصل اول به شمار می‌آیند و دروغ در شعر و صدق در زبان اهل معرفت، راستی و مرگ، دروغ در عصر اطلاعات و وضع توسعه‌نیافتگی، دروغ سیاست‌مدار و دروغ دانشمند در سیاست و جامعه، دروغ در زبان غالب و در سخن قدرت، شعر، افشاگر جهان دروغ و اخلاق در ذیل سیاست، عنوان‌های بخش دوم کتاب را تشکیل می‌دهند.

چاپ نخست کتاب «فلسفه، ایدئولوژی و دروغ» نوشته دکتر ضا داوری اردکانی با شمارگان یک هزار و 100 نسخه در 282 صفحه به قیمت یکصد و 50 هزار ریال از سوی انتشارات سخن منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط