چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
انتشار روایتی از اندیشه امام خمینی(ره) در حوزه رقابت سیاسی

«چارچوب‌های قانونی رقابت سياسی از منظر امام خمينی(ره)» اثر تالیفی مسعود فولادفر و اسماء صابری به همت انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)‌، به نقل از موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ديدگاه امام خمينی(ره) درباره رقابت سياسی، ريشه در مبانی معرفتی و تلقی ايشان از ماهيت حكومت، خاستگاه مشروعيت حكومت، ‌اهداف حكومت و مهم‌تر از همه، نقش مردم در حكومت دارد. 

امام ‌خمينی(ره) با توجه به فزونی و تنوع ديدگاه ‌ها و پذيرش اصل اختلاف به‌ لحاظ نظری «رقابت سياسی در چارچوب» را پذيرفته است، ليكن از پذيرش رقابت سياسی در مفهوم متداول غربی آن، يعنی تلاش برای كسب قدرت، خودداری كرده‌اند. 

همچنان‌که مضامین کتاب بیان می‌کنند، رقابت سياسی، تابع ضوابط و قواعدی است كه سلامت آن در گرو التزام همه بازيگران به اين ضوابط است. يكی از آسيب‌های جدی وارده برالگوی رقابت سياسی دركشور ما نداشتن التزام يكی از طرف‌‌های بازی به قواعد و اصول بازی است و همين امر سيستم رقابتی را مختل و به بروز ناامنی می‌انجامد. 

مفهوم رقابت سياسی از مهم‌ترين و اساسی‌ترين مفاهيم در حوزه علوم سياسی به‌شمار می‌رود و اصلی‌ترين مساله‌ توسعه ‌يافتگی سياسی پاسخ به نياز‌های فزاينده‌ شهروندان در اين زمينه و نهادينه‌کردن آن در قالب نهادهای مدنی است. رقابت سياسی، محصول روش‌های بدون ‌خشونت برای تخصيص ارزش‌های سياسی است. اين مقوله، روشی براي امحای خشونت‌‌ورزی در حيات سياسی حاكم بر جامعه است. اگر رقابت سياسی مبتنی بر جلوه‌های قانونمند نباشد، زمينه‌ شكل‌گيری خشونت سياسی فراهم می‌شود. 

اقدامات خشونت‌آميز، تاثيرات قابل توجهی بر امنيت ملی جوامع برجای می‌گذارد، زيرا بسياری از ستيز‌ها و رويكرد‌های بی‌ثبات‌كننده را بايد نتيجه‌ رعايت نکردن قوانین محيطی در روند رقابت‌های سياسی دانست. 

مباحث کتاب، در چهار فصل تنظیم شده‌اند، فصل نخست به مفهوم رقابت سیاسی و شاخص‌های آن پرداخته‌است، فصل دوم پیشینه رقابت سیاسی را در ایران با توجه به اندیشه قانون‌خواهی امام خمینی(ره) تحلیل کرده است. فصل بعدی، رقابت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی را با توجه به نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) بررسی کرده است. تجزیه و تحلیل الزامات رقابت سیاسی در اندیشه امام خمینی(ره) فصل پایانی کتاب را تشکیل می‌دهد. 

نخستین چاپ کتاب «چارچوب‌های قانونی رقابت سياسی از منظر امام خمينی(ره)» را موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با شمارگان دو هزار نسخه در 272 صفحه به قیمت 9 هزار و 700 تومان روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها