سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
نامور مطلق: عناصر محوطه «طاق بستان» امکان گذر از دوره ساسانی را فراهم کرد

بهمن نامور‌مطلق به بهانه انتشار کتاب مجموعه مقالات درباره محوطه باستانی طاق بستان کرمانشاه گفت: مقالات این کتاب حاصل برگزاری هم‌اندیشی مطالعات هنر تطبیقی در محوطه طاق بستان است که با رویکردهای متنوع اسطوره‌شناسی، باستانشناسی، زیبایی‌شناسی و غیره بررسی شده است. در نوشته‌های این کتاب با توجه به المان‌ها و عناصر این محوطه، امکان گذر از دوره ساسانی میسر شد./

نامورمطلق به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: کتاب «طاق بستان» نخستین مجموعه مقاله منسجم در معرفی و شناخت تطبیقی هنر در محوطه باستانی طاق بستان کرمانشاه است. مقالات این کتاب، حاصل برگزاری هم‌اندیشی مطالعات هنر تطبیقی در طاق بستان است که چهار سال پیش با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه برگزار شد. 

وی افزود: همکاری مناسب دانشگاه آزاد کرمانشاه باعث شد تا بتوانیم عده‌ای از هنرپژوهان را در رشته‌های مختلف به این محوطه در کرمانشاه ببریم. در این هم‌اندیشی بیش از 10 مقاله ارایه شد که بیشتر آن‌ها در این کتاب منتشر شده است. 

معاون آموزش و پژوهش خانه هنرمندان در ادامه به ویژگی‌های مثبت کتاب «طاق بستان» اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط قوت این کتاب، در رویکردهای مختلف مقالات است. به عنوان مثال مقاله خود من با رویکرد اسطوره – نشانه‌شناسی و مقاله ناهید عبدی با رویکرد آیکونولوژی نوشته شده است. همچنین رویکردهای اسطوره‌شناسی، باستانشناسی، زیبایی شناسی هنرهای تجسمی و دیگر رویکردها، نیز در مقالات دیده می‌شود. 

نامورمطلق در ادامه اظهار کرد: از نظر زمانی نیز ما محدود به دوره ساسانی نشدیم؛ زیرا المان‌ها و عناصری در محوطه طاق‌بستان وجود داشت که به ما امکان گذر از دوره ساسانی را به پیش و پس از آن میسر می‌کرد. به عنوان مثال مقاله خود من درباره یکی از حجاری‌های دوره قاجار در همان محوطه نوشته شده است. 

این منتقد و نشانه‌شناس در ادامه در پاسخ به این سوال که «آیا پیش‌تر کتابی با موضوعات مشابه در این حوزه منتشر شده است، یا خیر؟» گفت: این سنتی بود که ما در گروه هنر پژوهشی بنا گذاشتیم و کتاب قبلی ما با این روش، خوانش محوطه باستانی «تخت جمشید» با رویکردهای مختلف بود که از سوی انتشارات فرهنگستان هنر، منتشر شد. «طاق بستان» در اصل، ادامه آن راه است، اما درباره خود محوطه چنین کتابی پیش‌تر منتشر نشده است. 

نامورمطلق همچنین درباره انتشار کتاب‌های مجموعه مقالات درباره دیگر محوطه‌های باستانی ایران، گفت: ما برنامه‌ای داشتیم تا این کار را برای شهرسوخته، تمدن جیرفت و مناطق و تپه‌های باستانی ایران انجام دهیم، اما متاسفانه به دلیل حمایت نکردن نهادهای مرتبط و کمبود بودجه، ادامه این کار میسر نشد. امیدوارم شرایطی فراهم شود تا بتوان دیگر محوطه‌های باستانی ایران را با رشته‌های مختلف و رویکردهای متفاوت بررسی کرد. 

وی افزود: امیدوارم  جریانی که من و همکارانم شروع کردیم، نه تنها متوقف نشود بلکه با فضای امید ایجاد شده، تقویت هم بشود. یادمان نرود که محوطه‌های باستانی ایران، تنها برای باستان شناسان نیست. هدف ما ایجاد ارتباط مخاطب‌های گوناگون با این محوطه‌هاست. 

نامورمطلق در پایان در پاسخ به این سوال که «با وجود تازگی رویکرد مقالات این کتاب و شناخت بهتری که ممکن است از این محوطه برای هنرپژوهان و علاقه‌مندان هنر ایران در دیگر کشورها، به ویژه کشورهای اروپایی داشته باشد، آیا برنامه‌ای برای ترجمه و انتشار این کتاب وجود دارد؟» گفت: این مساله به کمک و حمایت نهادهای فرهنگی بستگی دارد، اما مخاطب اصلی و هدفمند ما جوانان ایرانی هستند. در شرایط  موجود، ما می‌توانیم فرصت و انرژی برای ترجمه و انتشار این کتاب در خارج را برای تولید یک کتاب دیگر در این حوزه بگذاریم که برای ما مهم‌تر است. 

کتاب مجموعه مقالات «طاق بستان» با کوشش و گردآوری بهمن نامورمطلق، در شمارگان هزار و 100 نسخه، 227 صفحه و قیمت 12 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سخن روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

غلامعلی حاتم، بهمن نامورمطلق، ناهید عبدی، منیژه کنگرانی، بهناز عبداللهیان، سیدرسول موسوی حاجی، جلال‌الدین سلطان کاشفی، حمیدرضا محبی و فاطمه کیانی، نویسندگان مقالات این کتاب هستند.

«طاق بستان» هفتمین جلد از مجموعه مقالات «نقدهای ادبی – هنری» است که با نظارت و اشراف بهمن نامورمطلق، نشانه‌شناس، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و معاون آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان، در انتشارات سخن منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط