یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰
بیان نگرش‌ها و افکار فیلسوفان غربی در قاب کتاب

جلد نخست کتاب تاریخ فلسفه غرب از آغاز تا افلاطون، اثری است که در آن نگرش‌ها و افکار فیلسوفان غربی به‌صورت تحلیلی برای مخاطب خاص بیان می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب اثر جمعی از نویسندگان به ویراستاری کریستوفر چارلز ویستن تایلور و با ترجمه دکتر حسن فتحی،‌ دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز است که از سوی انتشارات حکمت منتشر شده است.

 در مقالات این کتاب، نگرش‌ها و متفکران اصلی فلسفه یونان به ترتیب توالی تاریخی معرفی شده‌اند و نگارش هر مقاله‌ای را یکی از صاحب‌نظران برجسته آن حوزه خاص بر عهده گرفته است.

«جی. اچ. آر. پارکینسون» و «اس. جی.شنکر» ویراستاران این کتاب درباره تاریخ فلسفه چنین نظری دارند: «تاریخ فلسفه چنان‌که از نامش برمی‌آید نشان‌دهنده ترکیبی است از دو رشته بسیار متفاوت ‌که هرکدام محدودیت‌هایی جدی بر دیگری تحمیل می‌کند.‌ نویسنده تاریخ فلسفه‌ در مقام فعالیتی در تاریخ اندیشه‌ها لازم است که نگاهی دوره‌ای داشته باشد. او باید به‌صورتی جامع بفهمد که متفکران مورد مطالعه وی مسایلی را که درصدد حل آنها بوده‌اند، چگونه می‌نگریسته‌اند. در کدامین چارچوب‌های فکری به این موضوعات پرداخته‌اند، چه فرض‌ها و هدف‌هایی داشته‌اند،‌ چه چیزهایی را نتوانسته‌اند ببینند و در کجاها به خطا رفته‌اند. اما در تاریخ فلسفه در مقام فعالیتی در فلسفه،‌ درگیر کاری بسیار فراتر از توصیف صرف هستیم.»

کتاب تاریخ فلسفه غرب از آغاز تا افلاطون (جلد نخست)، همه جریان‌های بزرگ فلسفی را به‌صورتی ژرف بررسی می‌کند و در این میان بیشتر به کسانی می‌پردازد که بر اساس اجماع عمومی از فیلسوفان بزرگ محسوب می‌شوند. البته در این مجموعه 10 جلدی از دیگر فیلسوفان نیز غفلت نشده است و اطلاعات بنیادی درباره همه فیلسوفان مهم گذشته و حال ارایه می‌شود.

«هیو اچ. بنسون» دانشیار فلسفه دانشگاه اوکلاهاما، «رابرت هاینمان»‌ مربی فلسفه در کالج لندن، «جی.بی.گرفرد»‌ استاد ممتاز فلسفه یونانی دانشگاه منچستر، «یان مولر» استاد فلسفه دانشگاه شیکاگو، «کاترین آزبرن» استاد تاریخ باستان دانشگاه آکسفورد، «ای.دبلیو.پرایس»‌ مربی فلسفه در بریک‌بک کالج لندن، «کریستوفر رو» استاد فلسفه یونانی دانشگاه دورهام، «ملکوم شوفیلد» دانشیار فلسفه باستان دانشگاه کمبریج و «سی.سی.دبلیو.تیلور» دانشیار فلسفه دانشگاه آکسفورد و از اعضای کالج کورپس کریستی، نویسندگان این کتاب محسوب می‌شوند.

در این کتاب، مطالب متعددی در قالب 12 فصل درباره فیلسوفان مطرح جهان بیان شده است. دولت‌شهر و فرهنگ آن، ایونی‌ها، هراکلیتوس،‌ فیثاغورثیان و الئاییان، امپدوکلس، آناکساگوراس و ذره‌گرایان، سوفسطاییان، حساب، هندسه و علم موسیقی یونانی: ثالس تا افلاطون، سقراط و سرآغازهای فلسفه اخلاق، افلاطون: اخلاق و سیاست، افلاطون: علم‌الجمال و علم‌النفس، عنوان سرفصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

جلد نخست کتاب تاریخ فلسفه غرب از آغاز تا افلاطون، نوشته جمعی از نویسندگان با شمارگان دو هزار نسخه در 645 صفحه و با قیمت 360 هزار ریال، نخستین چاپ خود را در سال 1392 از سوی انتشارات حکمت تجربه می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط