دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
«تهران در جنگ» با «جنگ در شهرها» در راه است

کتاب‌های «جنگ شهر‌ها» و «تهران در جنگ» از سوی کارشناسان مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مراحل بررسی را سپری می‌کنند. نیازی، مدیر گروه این پژوهش‌ها معتقد است که این آثار، کتاب‌هایی مرجع برای پرداختن به موقعیت تهران در جنگ تحمیلی محسوب می‌شوند.-

یحیی نیازی، به خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، گفت: کتاب‌های «تهران در جنگ» و «جنگ شهرها» آماده و برای بررسی محتوایی به مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ارایه شده‌اند.

مدیر گروه بررسی مطالعات جامعه‌محور مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، درباره تفاوت‌های محتوایی دو اثر یاد شده توضیح داد: کتاب «تهران در جنگ» بُرشی از وضعیت تهران در دوران دفاع مقدس است اما کتاب «جنگ شهرها» به موضوع بمباران‌های تهران می‌پردازد.

وی ادامه داد: حال و هوایی که در آن زمان وجود داشت، مکان‌هایی که مورد هدف قرار گرفت، چگونگی تخلیه مردم از مکان‌های خطر، شیوه امدادرسانی به آنان، چگونگی بازسازی مناطق بمباران شده، شیوه‌‌های ساخت پناه‌گاه‌ها، نحوه‌ آموزش به دانش‌آموزان در هنگام تعطیلی مدارس تهران در مقاطع مختلف جنگ، از موضوع‌های مورد بحث در کتاب «جنگ شهرها» است.

نیازی درباره کتاب «تهران در جنگ» گفت: این کتاب به تمام موضوعات مرتبط با تهران از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، اعزام‌هایی که از تهران به جبهه‌ها انجام می‌شد و تصمیم‌های اتخاذ شده در طول جنگ تحمیلی که فقط به پایتخت ایران مربوط می‌شد، پرداخته است.

این پژوهشگر حوزه دفاع مقدس با بیان این‌که «تهران در جنگ» نگاه قشری به این تصمیم‌ها ندارد، ادامه داد: برای مثال، درباره اعزام‌ها به تمامی نهاد‌ها و سازمان‌های نظامی پرداخته‌ام و این نگاه فراقشری تمامی موضوع‌های بحث شده در کتاب را شامل می‌شود.

وی کتاب‌های «تهران در جنگ» و «جنگ شهر‌ها» را آثاری مرجع در زمینه پرداختن به ابعاد جنگ تحمیلی در شهر تهران دانست و افزود: اگر قرار بود که به صورت مفصل به هر یک از موضوع‌ها بپردازم، باید این آثار در چندین جلد تالیف می‌شدند اما سرفصل‌های بحث شده می‌توانند به عنوان سرآغازی برای پژوهش‌های دیگر باشند.

به گفته نیازی کتاب‌های «تهران در جنگ» و «جنگ شهرها» پس از بررسی از سوی کارشناسان مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، توسط انتشارات همین مرکز به چاپ خواهند رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها