دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
چراغی: شعر شاعران گیلک همسو با شعر انسان‌گرای معاصر است

مجموعه شعر «شاعران هسا شعر» به کوشش رحیم چراغی، شاعر و منتقد ساکن استان گیلان از سوی نشر گیلکان منتشر می‌شود. این مجموعه شامل برگزیده اشعار 110 شاعر محلی ساکن استان گیلان است. چراغی در بیان ویژگی‌های این مجموعه تاکید کرد که «هسا شعر» همسو با شعر انسان‌گرای معاصر است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چراغی گفت: برگزیده‌ای از اشعار 110 شاعر گیلانی را به ‌همراه تصویرهایشان در مجموعه شعری با عنوان «شاعران هسا شعر» جمع‌آوری کردم که به زودی از سوی نشر گیلکان منتشر می‌شود.
 
به گفته وی، «هسا شعر» یک اصطلاح گیلکی است که ‌معنای آن به ‌زبان فارسی«شعر اکنون» یا «شعر امروز» می‌شود. اکنون نه صرفا به مفهوم عام، بلکه به معنای بازتاب آنی حالات درونی است. «هسا شعر» برخلاف تجارب مکتوب شعر گیلکی در دهه‌های گذشته، به توضیح اشیا و پدیده‌ها نمی‌نشیند، بلکه در دقایق بحرانی به کشف و ارایه آن‌ها می‌پردازد.
 
چراغی با یادآوری ویژگی‌های منحصر به‌فرد این‌گونه اشعار اظهار کرد: «هسا شعر» سبکی از انواع شعر رایج در زبان گیلکی است که همسو با شعر انسان‌گرای معاصر حرکت می‌کند و می‌کوشد تجربه‌ای راهگشا در شعر معاصر و ادبیات باشد.
 
وی افزود: در «هسا شعر»، اشعار موجز و برحسب تصویر و مشاهدات عینی شاعر سروده می‌شوند و به‌‌همین دلیل این‌گونه اشعار کاملا بومی‌اند چون نشات گرفته از طبیعت استان گیلان هستند.
 
مجموعه شعر «شاعران هسا شعر» در 500 صفحه به‌زودی از سوی نشر گیلکان منتشر می‌شود.
 
رحیم چراغی، شاعر و منتقد ادبی ساکن در استان گیلان است. از وی تاکنون مجموعه اشعاری مانند «رودهای نو» از سوی نشر گیلکان و «جهان دهکده عاشقی» از سوی نشر گیله‌مرد به‌چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط