یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
انتشار سه کتاب از ژاک رانسیر در بازار هنر ایران

کتاب‌های «آینده و تصویر»، «استتیک و ناخرسندی‌هایش» و ««ناخودآگاه زیبایی شناختی» از جمله آثار ژاک رانسیر، فیلسوف در قید حیات فرانسوی با ترجمه فرهاد اکبرزاده منتشر می‌شود. اکبرزاده همچنین ترجمه کتاب «هنر و مالتيتود» اثر آنتونیو نگری، فیلسوف معاصر ایتالیایی را نیز در نوبت انتشار دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فرهاد اکبرزاده درباره ترجمه این دو کتاب گفت: کتاب‌های «آینده و تصویر» و «استتیک و ناخرسندی‌هایش» هر دو اثر «ژاک رانسیر» فیلسوف در قید حیات فرانسوی، پاییز امسال با ترجمه من منتشر می‌شود. 

وی افزود: رانسیر از سال 1990 پروژه‌ای را درباره نسبت و رابطه میان هنر و سیاست شروع کرد که به پروژه «استتیک رانسیر» معروف است. او در این پروژه به تحلیل پیوندهای موجود میان هنر و سیاست پرداخت و آن‌ها را در کتاب‌هایی منتشر کرد که «آینده تصویر» و «استتیک و ناخرسندی‌هایش» در این مجموعه قرار دارند. 

این مترجم در ادامه به ترجمه کتاب دیگری از رانسیر اشاره کرد و گفت: من کتاب دیگری نیز از پروژه استتیک رانسیر با نام «ناخودآگاه زیبایی شناختی» ترجمه کردم. رانسیر در این کتاب درباره مقوله «ناخودآگاه فروید» و رابطه‌اش با ادبیات و فلسفه بحث و تحلیل کرده است. این کتاب نیز پاییز امسال به چاپ می‌رسد. 

اکبرزاده گفت: همچنین كتابی با عنوان «هنر و مالتيتود» اثر آنتونیو نگری، فیلسوف معاصر ایتالیایی نيز ترجمه کرده‌ام. این اثر فرمی نامه‌گون دارد و به تاملات اين فيلسوف مارکسیست پسامدرن، درباره هنر می‌پردازد. 

اکبرزاده درباره ناشر این ترجمه‌ها توضیح داد: دو کتاب «آینده تصویر» و «استتیک و ناخرسندی‌هایش» از سوی انتشارات رشدآموزش و کتاب «ناخودآگاه زیبایی شناختی» و «هنر و مالتيتود» از سوی انتشارات زاوش منتشر خواهد شد. 

ژاک رانسیر، فيلسوف فرانسوی در سال 1940 در الجزاير به دنيا آمد. او را در زمره اندیشمندان متعلق به انقلاب ماه می 1968 فرانسه به حساب می‌آورند. 

رانسیر استاد بازنشسته دانشگاه «سنت دنیس» پاریس است. آرای او در علوم انسانی و علوم اجتماعی به ويژه در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند. 

از آثار رانسیر پیش‌تر کتاب «سیاست و زیباشناسی» با ترجمه مشترک بابک داورپناه و امیر هوشنگ افتخاری‌راد منتشر شده است. همین کتاب توسط فتاح محمدی نیز با عنوان «سیاست ورزی و زیبایی شناسی» ترجمه و منتشر شد. 

آنتونیو نگری فیلسوف معاصر ایتالیایی و مدرس علوم سیاسی در دانشگاه پاریس و دانشگاه پادو در رم است. 

کتاب‌های «امپراتوری»، «کار دیونیسوس: نقدی بر ساخت حقوقی دولت مدرن و پسامدرن» و «انبوه خلق؛ جنگ و دموکراسی در عصر امپراتوری» هر سه مشترک با مایکل هارت، از آثار نگری است که در ایران فرصت انتشار پیدا کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها