شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
اریش لوئست نویسنده آلمانی درگذشت

اریش لوئست نویسنده نام آشنای آلمان پنجشنبه شب( 12 سپتامبر ـ 21 شهریور) در 87 سالگی درگذشت./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، او در سالهای پایان زندگی خود دیگر نمی توانست بنویسد. لوئست در سال 2011 در هشتاد و پنجمین زادروزش اظهار داشت: «در این سن و سال دیگر نمی‌توان بر یک رمان اشراف داشت، چون سن مانع از تمرکز فکر می‌شود.»

در فاصله نخستین و آخرین رمان این نویسنده یعنی «جوانانی که باقی می‌مانند» منشر شده یه سال 1950 تا «شهر شیرها» منتشر شده به سال 2009 ، لوئست آثار بسیار دیگری منتشر کرد که در آنها با نگاهی تیزبین اوضاع و احوال سیاسی آلمان را تشریح کرده است. او در رمانها و داستانهایش همواره به موضوع تجزیه آلمان و اتحاد دوباره آن می‌پرداخت.

لوئست همچون شمار اندکی از دیگر نویسندگان آلمانی تغییر و تحولات تاریخ آلمان را شخصا لمس کرده بود. او که در زمان جنگ دوم جهانی یک سرباز جوان و عضو حزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان بود، ابتدا با اعتقاد بسیار وارد حزب اتحاد سوسیالیستی آلمان شد و بعدها سرخورده و مایوس از آن خارج شد. او هفت سال به دلیل تشکیل گروه مخالف در زندان مخوف اشتازی در حبس به سر برد؛ دورانی که در زندگینامه‌اش از آن به عنوان «دورانی کشته شده» یاد کرده است.

لوئست 24 فوریه 1926 در «میت وایدا» در ایالت زاخسن در خانواده یک فروشنده آهن آلات متولد شد. او سال 1964 با موفقیت دوره عملی را در «لایپزیگر فولکز سایتونگ» به پایان برد. اما فقط اندک زمانی توانست در این نشریه کار کند و پس از انتقاد بسیار شدید از نخستین رمانش موقعیت شغلی خود را از دست داد و به عنوان نویسنده مستقل مشغول به کار شد.

او در فاصله سالهای 1965 تا 1975 یازده رمان و سی داستان به رشته تحریر درآورد که بخشی از آنها با نام مستعار  چاپ شد، چون آثار او در جمهوری دموکراتیک آلمان با ممنوعیت روبرو یود. لوئست همچنین از سوی اشتازی(سازمان امنیت آلمان شرقی) تحت نظر بود. وی سال 1979 به دلیل اعتراض به سانسور یکی از رمانهایش که سال 1978 منتشر شد، انجمن نویسندگان جمهوری دموکراتیک آلمان را ترک کرد.

به دلیل موضع‌گیریهای مخالفت‌آمیزش، اقدامات تلافی‌جویانه بسیاری علیه او شکل گرفت که سبب شد در نهایت در سال 1981 به جمهوری فدرال آلمان مهاجرت کند. پس از فرو ریختن دیوار برلین، لوئست به سرعت به زادگاهش لایپزیک بازگشت. او که همواره خود را درگیر بحثهای داغ روز می‌کرد، شهروند افتخاری لایپزیک بود و به شدت از کمونیسم مایوس شده بود و آشکارا به آثار هنری رئالیستی سوسیالیستی انتقاد می‌کرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها