پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
«چکیده طرح مدیریت ژئوپارک قشم» کتاب شد

کتاب «چکیده طرح مدیریت ژئوپارک قشم» به قلم مازیار قاسمی‌نژاد عبدالملکی منتشر شد. در این کتاب، توسعه، اکوتوریسم و شبکه جهانی ژئوپارک‌ها بررسی می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «چکیده طرح مدیریت ژئوپارک قشم» تالیف مازیار قاسمی‌نژاد عبد الملکی، دربردارنده سه بخش کلی است که هر یک از این بخش‌ها شامل فصل‌های جداگانه‌ای است. 

«مبانی نظری» عنوان نخستین فصل کتاب است. در این بخش از کتاب نویسنده به موضوع‌هایی چون تاسیس ژئوپارک قشم، سرمایه‌های ژئوپارک قشم، توسعه و اکوتوریسم و شبکه جهانی ژئوپارک‌ها می‌پردازد.

فصل دوم کتاب «خلاصه‌ای از طرح» نام دارد. «طرح مدیریت»، «برنامه عملیاتی»، «نکاتی درباره قلمرو یک ژئوپارک»، ‌«قلمرو ژئوپارک قشم و گسترش آن»، «حفاظت از ژئوپارک»، «پهنه‌بندی حفاظتی ژئوپارک»، «ظرفیت تحمل (برد)» و «اقتصاد ژئوپارک» عناوین اصلی این فصل از کتاب را تشکیل می‌دهند.

آخرین فصل کتاب به «پیشنهادها» اختصاص دارد. این بخش شامل «منابع» و «نگاره‌ها» است. 

در مقدمه کتاب آمده است: «بی‌گمان قشم یکی از پرمطالعه شده‌ترین مناطق کشور از نظر زیست محیطی است، شاید ریشه این همه بررسی بنیادین در دیدگاه‌های نخستین مدیران وقت سازمان منطقه آزاد قشم نهفته باشد که خود وامدار مطالعات ژرف، کاربردی و آینده‌نگر مهندسان مشاور سوئکو 1 است. در سال‌های اخیر گزارش‌ها و مقالات حرف‌های بسیاری در زمینه حیات وحش، گیاه‌شناسی، زمین‌شناسی، مدیریت سواحل، بستر دریا، منابع نفت و گاز، میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی، انواع حمل و نقل، مدیریت سنتی آب تولید شده و پایان‌نامه‌ها، تصاویر، فیلم‌ها، نقشه‌ها و عکس‌های هوایی با دقت بالا و در یک کلام انبوهی از اطلاعات نوشتاری، متنی و مهندسی درباره قشم وجود دارد که تضمین حرکت به سوی توسعه خردمندانه و فراگیر جزیره است.»

در بخشی از کتاب درباره تاریخچه ژئوپارک قشم می‌خوانیم: «از سال 1382 دغدغه حفاظت از طبیعت غرب جزیره در مسوولان وقت سازمان به وجود آمده بود و در سال 1383 نمایندگانی از سازمان منطقه آزاد قشم در نخستین کنفرانس شبکه جهانی ژئوپارک‌ها ملی در چین حضور یافتند. آنان مفهوم ژئوپارک را برای جزیره قشم مناسب دیده و به مسوولان منطقه آزاد قشم پیشنهاد دادند تا مناطق غربی جزیره که به توصیه طرح جامع جزیره و طرح توسعه گردشگری جزیره به عنوان پارک ملی پیش‌بینی شده بود، به صورت یک ژئوپارک مدیریت شود. پیش از این نیز گزارشی در سال 1381 توسط پایگاه داده‌های زمین منتشر شده بود که محمل انتشار کتاب اطلس ژئوتوریسم قشم شد.»

چاپ نخست کتاب «چکیده طرح مدیریت ژئوپارک قشم» تالیف مازیار قاسمی‌نژاد عبدالملکی در 52 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 6 هزار تومان از سوی نشر «ماه و ما» روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها