سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳
گونتر گراس: از آنها که فیسبوکی هستند، در تعجبم

گونتر گراس نویسنده مشهور آلمانی برنده نوبل دراظهار نظری جدید با انتقاد شدید از شبکه های اجتماعی و بخصوص شبکه فیسبوک، این شبکه را «مزخرف» خواند و اعلام کرد که تصمیم دارد از تلفن همراه و کامپیوتر استفاده نکند، زیرا به نظر او با توجه به جاسوسی آمریکا از شبکه های اجتماعی، دیگر عاقلانه نیست از این رسانه ها استفاده شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، گونتر گراس نویسنده مشهور آلمانی برنده نوبل با انتقاد شدید از شبکه های اجتماعی و بخصوص شبکه فیسبوک، این شبکه را «مزخرف» خواند.

از نظر گونتر گراس شبکه فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی کاملا به درد نخور و بی‌فایده‌اند. وی در گفتگویی با سیسرو آنلاین اظهار داشت: از این در تعجبم که بعد از فاش شدن رسوایی جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا از شبکه‌های اجتماعی چرا میلیونها کاربر اینترنتی از فیسبوک و همه این شبکه‌های «بنجل» اجتماعی فاصله نمی‌گیرند. مراجعه‌ای که همواره قابل دسترسی باشد و تا  جایی که من  اطلاع دارم، به طور پیوسته تحت مراقبت و نظارت است، یک مراجعه هولناک و وحشتناک است.

به همین دلیل، او از تلفن همراه نیز چشم پوشید و در محل کارش نیز کامپیوتر وجود ندارد. 
گراس در ادامه این مصاحبه اظهار داشته  که هنگام صحبت با فرزندان و نوه‌هایم در مورد فیسبوک، تلاش می‌کنم نظر خود را به آنها تفهیم کند. زیرا از نظر من مواجهه مستقیم، حتی با یک کتاب را، نمی‌توان از طریق برخورد مجازی جایگزین کرد. در شبکه‌های اجتماعی اینگونه به نظر می‌رسد که کسی 500 دوست دارد، اما در حقیقت او هیچ دوستی ندارد.

او در ادامه این گفتگو افزود: ادبیات به عنوان یک فرایند کاری قابلیت سرعت بخشیدن را ندارد. کسی که به ادبیات می‌پردازد، می‌داند که بهای آن کیفیت و مرغوبیت است.

گراس 85 ساله متنهایش را با دست می‌نویسد. او پشت سر هم متن نوشته‌هایش را با ماشین تحریرسفری قدیمی‌اش تایپ می‌کند. 

وی می‌گوید:«به همین دلیل گاهی احساسی همچون احساس یک دایناسور دارم. زیرا ادبیات مقوله‌ای نیست که با سرعت جور در بیاید.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها