دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
اقتصاد ایران در کتاب «روشنایی‌ها و سایه‌ها» جان می‌گیرد

«روشنایی‌ها و سایه‌ها» مجموعه گفت‌وگوهایی با اهالی فرهنگ، هنر، اقتصاد و توسعه ایران است که به‌کوشش علی میرزایی به‌زودی منتشر می‌شود. نویسنده تلاش می‌کند با استفاده از دیدگاه‌های صاحبنظران، راهکاری برای بهبود وضعیت اقتصاد و توسعه در ایران پیدا کند.-

علی میرزایی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تازه‌ترین اثرش گفت: «روشنایی‌ها و سایه‌ها» مجموعه‌ای ‌از 12 گفت‌وگو در حوزه‌های اقتصاد، توسعه و فرهنگ به‌شمار می‌رود که در ادامه کتاب «فرهنگ، مردم‌سالاری، توسعه» نوشته شده و به‌زودی راهی بازار کتاب خواهد شد.

نویسنده کتاب درباره دلیل نگارش کتاب اظهار کرد: این گفت‌وگوها در واقع پاسخ به دغدغه اصلی مساله توسعه در ایران است. معتقدم مساله فرهنگ و نقش فرهنگ و مدیریت در رشد اقتصادی و توسعه ایران امری کلیدی به‌شمار می‌رود، بنابراین به سراغ افرادی رفتم که در حوزه دانشگاهی تدریس و پژوهش کردند یا کارآفرینان سطوح مختلف اقتصادی و مدیریتی در ایران بودند. این شخصیت‌ها عمرشان را در حوزه مدیریت گذرانده‌اند.

این نویسنده درباره مصاحبه‌شوندگان توضیح داد: کتاب دربردارنده گفت‌وگو و دیدار با سرآمدان فرهنگ، هنر، اقتصاد و توسعه ایران است. نوش‌آفرین انصاری، استاد کتابداری، عضو هیات مدیره و دبیر شورای کتاب کودک، نصرالله پورجوادی، استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران، موسس مرکز نشر دانشگاهی، شهین‌دخت خوارزمی، استاد و پژوهشگر جامعه‌شناسی، آمار، روش تحقیق، ارتباطات و اطلاعات، تکنولوژی و مباحث گوناگون مدیریت و محمود زندمقدم، بلوچ‌شناس و پژوهشگر برنامه‌ریزی و توسعه، همچنین پایه‌گذار دانشگاه سیستان و بلوچستان برخی از این افراد به‌شمار می‌روند.

وی ادامه داد: محمدحسن عرفانیان آسیایی، مجری طرح فولاد مبارکه و نخستین مدیر آن که از بزرگترین پروژه‌های تولیدی در ایران بود، سروش کامیاب، از دیگر پایه‌گذاران صنعت فولاد و توسعه این صنعت، همچنین «سرجو مَجنس» ایتالیایی نخستین مدیر پروژه فولاد مبارکه از سوی شرکت «ایتالیم پیانتی» که از آغاز تا بهره‌برداری و ساخت فولاد مبارکه در دهه 60 فعالیت داشتند، دیگر مصاحبه‌شوندگان این کتاب را تشکیل می‌دهند.

میرزایی درباره دیگر افرادی که صحبت‌هایشان در این کتاب آمده است، اظهار کرد: غلامعلی فرجادی، استاد دانشگاه در حوزه اقتصاد و توسعه اقتصادی و عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، هوشنگ کامکار، آهنگساز و موسیقیدان سنتی ایران، بایزید مردوخی، اقتصاددان و از مدیران سازمان برنامه و بودجه، محمدعلی نجفی، رییس فعلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مسعود نیلی، اقتصاددان، استاد دانشگاه شریف و مشاور رییس جمهوری در امور اقتصادی بخش دیگری از این افراد به‌شمار می‌روند.

علی میرزایی، متولد 1328، دارای مدرک کارشناسی علوم سیاسی، همچنین طراحی سیستم در انگلستان و کارشناسی‌ارشد کتابداری از دانشگاه تهران است. وی در سازمان برنامه و بودجه تدریس کرده و در کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان، شرکت ملی فولاد و وزارت اقتصاد و دارایی مشغول به کار بود. کتاب‌های «فرهنگ، مردم‌سالاری، توسعه» و «دموکراسی و اقتصاد» از دیگر کتاب‌های وی به‌شمار می‌روند. میرزایی هم‌اکنون سردبیر مجله «نگاه نو» است.

«روشنایی‌ها و سایه‌ها» به کوشش علی میرزایی در 418 صفحه از سوی انتشارات نگاره آفتاب به‌زودی در دسترس علاقه‌مندان حوزه اقتصاد و فرهنگ قرار می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها