شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
بررسی خانواده بر اساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در یک کتاب

کتاب «خانواده» به سبک ساخت یک جلسه طولانی با محتوا در محضر مقام معظم رهبری، با استفاده از صد سخنرانی معظم‌له با موضوع سبک زندگی و خانواده قرآنی، به ترسیم خانواده با عنوان رکن اصلی یک جامعه اسلامی پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب با نگاهی نو به دیدگاه‌های منحصر به‌فرد مقام‌ معظم رهبری در نگاه به زن و نقش او در خانواده و ارایه الگوی جامع خانواده اسلامی برای جوامع بشری پرداخته است. این کتاب کمک می‌کند تا هر کس که خانواده‌ای دارد یا قصد تشکیل خانواده را دارد و در ابتدای راه است، با استفاده از رهنمودهای ایشان بتواند مسیر همواری در زندگی ترسیم کند.

با توجه به این‌که یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری موضوع سبک زندگی مردم است، در این کتاب بیانات ایشان با مبحث خانواده گرد‌آوری شده تا پوشش‌دهنده نیازهای مختلف افراد در زندگی خانوادگی باشد، چرا که خانواده رکن اصلی یک جامعه به شمار می‌رود. 

از ویژگی‌های این کتاب می‌توان نخست، به نوع نگاه اسلامی به زن و نقش او در خانواده و دوم ارایه دادن الگوی جامع خانواده اسلامی برای جوامع بشری اشاره کرد. ایشان دراین کتاب با عنوان یک جامعه‌شناس، به خانواده به عنوان هسته اصلی که بافت‌های جامعه را ایجاد می‌کند، نگاه می‌کنند و به رسالت اجتماعی این نهاد در راستای تشکیل تمدن اسلامی توجه دارند.

نکته مهم دیگری که در این کتاب به خوبی به آن پرداخته شده، مقوله «زن» است. بر اساس مطالب کتاب، «امروزه دنیا اسیر سلطه تبلیغاتی فرهنگ غرب است و جامعه‌ای که ضعف این فرهنگ‌ را نشناسد، به سادگی مجذوب آن می‌شود. یکی از مفاهیمی که در فرهنگ غرب توجه ویژه‌ای به آن می‌شود، نوع نگاه به زن است. غربیان قصد دارند تا با فاصله گرفتن از نگاه صحیح به زن فاصله‌ای در جامعه میان زن و خانواده بیندازند و نقش زن را در خانواده بی‌اهمیت جلوه دهند، به همین دلیل ایشان تاکید فراوانی روی زن و نقش او در خانواده دارند و معتقد هستند که ما در موضوع زن طلبکار فرهنگ غرب هستیم.»

کتاب «خانواده» به فلسفه و اهمیت ازدواج، تفاوت نظر اسلام و غرب درباره ازدواج، تفاوت‌های مرد و زن و همچنین جایگاه مرد و زن در خانواده پرداخته است . با مطالعه دقیق کتاب به محتوای قرآنی «وَ‌اجعَلوا بُیوتَکُم قِبلَـةً» پی‌می‌بریم و درژمی‌یابیم که بر همه ما تکلیف است خانه‌ها و خانواده‌هایی بسازیم که هم در تشکیل و هم در تداوم بر پایه قرآن و آموزه‌های اسلامی استوار باشند.

چاپ دوم کتاب خانواده با شمارگان شش هزار نسخه، در 128 صفحه و به بهای 38 هزار ریال از سوی موسسه فرهنگی ایمان جهادی مرکز صهبا منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها