چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷
دوازدهمین جلد از «روزشمار انقلاب اسلامی» در راه است

دفتر ادبيات انقلاب اسلامى تاكنون يازده مجلد از «روزشمار انقلاب اسلامى» مربوط به دوره زمانى اول فروردين 1356 تا 26 دى 1357 را منتشر كرده است. جلد دوازدهم این روزشمار به حوادث 27 تا 30 دى 1357 اختصاص دارد که تا چند روز آینده راهی بازار نشر خواهد شد.-

میرزاباقر علیان‌نژاد، گردآورنده و تدوینگر جلد دوازدهم «روزشمار انقلاب اسلامی» با بیان این مطلب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: در تاريخ معاصر ايران حادثه‏اى به اهميت وقوع انقلاب اسلامى وجود ندارد. پديده انقلاب اسلامى را نمى‏توان فقط جابه‏جايى قدرت در ميان حكمرانان دانست؛ حادثه‏اى كه فقط سلسله‏اى سقوط كند و جاى خود را به قدرتى ديگر بدهد. تاثير شگرف اين انقلاب بر مناسبات فرهنگى، اجتماعى و سياسى مردم، در تاريخ ايران بى‏نظير بوده است که از آن میان می‌توان به ورود مردم به صحنه سياست و دخالت مستقيم آن‌ها براى به زير كشيدن نظام شاهنشاهى و برپاداشتن حكومتى تازه، برقرارى نظام جمهورى اسلامى و ديگر نهادهاى حكومتى با راى مردم، به دست آوردن استقلال سياسى و نفى دخالت قدرت‌هاى بزرگ در امور كشور، رسيدن به آزادي‌هاى مدنى و پايدارى و جان‏فشانى آن‌ها براى حفظ انقلاب اسلامى اشاره کرد.

وی ادامه داد: بر پايه اين اعتقاد، دفتر ادبيات انقلاب اسلامى در حوزه هنرى شكل گرفت و واحد تدوين تاريخ انقلاب اسلامى با همكارى گروهى از پژوهشگران، تدوين «روزشمار انقلاب اسلامى» را آغاز كرد.

علیان‌نژاد با اشاره به محتوای جلد دوازدهم «روزشمار انقلاب اسلامی» گفت: تحولات سياسى گسترده ايران در اواخر دى ماه 1357 به حدى بود كه يك جلد از «روزشمار انقلاب اسلامى» به دوره تاريخى 27 تا 30 دى 1357 اختصاص يافت.

وی ادامه داد: در اين مجلد به تحولاتى مانند گسترش مخالفت‌هاى مردمى با حكومت پهلوى و دولت شاپور بختيار، انعكاس گسترده پيام‌ها و سخنان امام خمينى(ره) در خبرگزاري‌ها و مطبوعات داخلى و خارجى، يورش نظاميان و چماق‌داران در بسيارى از شهرها به مردم، استعفاى گروهى از نمايندگان مجلس شوراى ملى و وزير دادگسترى، اعتصاب غذاى گروهى از همافران، تدارك و برنامه‏ريزى تظاهرات اربعين، تهيه اساسنامه شوراى انقلاب اسلامى، آزادى گروهى از زنداني‌های سياسى و در نهایت تظاهرات ميليونى اربعين در سراسر كشور پرداخته شده است.

علیان‌نژاد با بیان این‌که این شماره از «روزشمار انقلاب اسلامی» تحولات گسترده اين دوره زمانى كوتاه را در دو محور اصلى «جبهه مبارزه» و «جبهه حکومت» بررسى كرده است، گفت: در جبهه مبارزه موضوعاع‌هایی مانند رهبرى انقلاب اسلامى در چهار محور «رهبرى مردم در داخل كشور»، «تعيين دولت جديد و صدور احكام»، «محكوميت حكومت بختيار، شوراى سلطنت و مجلسين شوراى ملى و سنا» و «ويژگي‌هاى جمهورى اسلامى، تظاهرات ميليونى اربعين و روحانيت و مردم» مطرح شده‌اند.

تدوینگر دوازدهمین جلد «روزشمار انقلاب اسلامی» توضیح داد: «شاه و شاپور بختيار»، «نظاميان» و «كشورهاى غربى و اسرایيل» موضوع‌های مورد بحث در جبهه حکومت را تشکیل می‌دهند که در این شماره از «روزشمار انقلاب اسلامی» به آن‌ها پرداخته شده است.

جلد دوازدهم «روزشمار انقلاب اسلامی» در 437 صفحه به کوشش میرزاباقر علیان‌نژاد تدوین و نگارش شده است. این کتاب با شمارگان دو هزار و 500 نسخه به‌زودی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط