سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
انتشار جلد دوم شرح شواهدالربوبیه تا پایان سال

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن معلمی، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) از مراحل پایانی تالیف دومین جلد شرح شواهدالربوبیه ملاصدرا خبر داد.-

حجت‌الاسلام والمسلمین معلمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ اظهار کرد: در جلد دوم تلاش بر آن است تا متن عربی تعلیق و شرح فارسی ارایه شود. 

وی با بیان این‌که آن‌چه تاکنون از این اثر ارایه شده اغلب ترجمه اثر بوده است،‌ گفت: در شرحی که بر این اثر نوشته شده، علاوه بر آن‌که متن به‌ فارسی ارایه می‌شود، سابقه تاریخی هریک از مباحث و به انضمام استدلال‌های مرتبط بیان شده است. بنابراین، بسیاری از ابهامات مخاطب درباره مباحث بر طرف می‌شود.

این محقق ادامه داد: با توجه آن‌که اسفار ملاصدرا کتاب درسی نیست،‌ این انگیزه ایجاد شده است که شواهد او را غنی‌سازی کنیم. همان‌طوری که می‌دانیم، شواهدالربوبیه خلاصه‌ای از آرا صدرا است و کسی که این تالیف را بخواند، گویی محتوای اسفار را دریافته است.

معلمی اظهار کرد: با توجه به آن‌که ملاصدرا مباحث متعددی را در 9 جلد اسفار بیان کرده است و شواهد متنی موجز از مجموع آرا اوست، تلاش من بر ارایه شرحی متفاوت از این اثر بود.
 
این محقق افزود: ارایه شرحی از مجموعه نظریات صدرا در آثار مختلفی که در طول حیات خود نوشته است، می‌تواند مخاطب خاص را با بسیاری از اصلی‌ترین مفاهیم طرح شده توسط ملاصدرا و مبانی نظری بیش از پیش آشنا کند.

وی در پایان با بیان این‌که این مجموعه شرح در قالب چند جلد منتشر می‌شود، ‌افزود: جلد نخست شرح بر شواهدالربوبیه تا دو ماه آینده منتشر می‌شود و امیدوارم جلد دوم تا اسفندماه سال جاری منتشر شود.

کتاب شواهد الربوبیه به‌نوعی تلخیص اسفار اربعه جناب صدرا است، با این تفاوت که در این کتاب آرا و نظریات ملاصدرا به‌صورت اختصار بیان شده است.‌ ضمن آن‌که بخش‌هایی از این تالیف حاوی مطالب جدیدی است که نظریات جدید او را طرح می‌کند و تا پیش از آن در دیگر کتاب‌های او دیده نشده‌اند.

 بزرگانی مانند فيلسوف متأله حاج ملاهادی سبزواری و ميرزا علی‌اکبر حکمی قمی، تاکنون بر این تالیف حاشیه زده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط