یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
انتشار اندیشه‌های ژاک لاکان در ساحت پراکسیس سیاسی

«لاکان و امرسیاسی» نوشته یانیس استاوراکاسیس با ترجمه محمدعلی جعفری که به تازگی از سوی نشر ققنوس منتشر شده است، از نگاهی جدید به مقوله سیاست در نظریات لاکان پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ژاک لاکان به عنوان یکی از پژوهشگران حوزه روانشناسی و ادامه‌دهندگان مباحث فروید محسوب می‌شود اما نظریات وی بارها برای تبیین امور سیاسی و اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته و این امر موجب مشتبهاتی در نظریات روانشناسانه وی شده است.

نسبت دادن جنگ به غلیان‌های پرخاشگری وا پس‌زده، نسبت دادن انقلاب روسیه به شورش علیه «انگاره پدر ملی» و نسبت دادن «سوسیالیسم ملی آلمانی» به فرهنگ پارانویایی از جمله پژوهش‌های روانشناسانه ـ‌ جامعه‌شناختی محسوب می‌شوند. کتاب «لاکان و امرسیاسی» نوشته یانیس استاوراکاسیس با ترجمه محمدعلی جعفری که به تازگی از سوی نشر ققنوس منتشر شده است، از نگاهی جدید به مقوله سیاست در نظریات لاکان پرداخته است.

این کتاب مشتمل بر پنج فصل است و فصل اول کتاب پیش شرط‌های نظری، معرفت شناختی و حتی اخلاقی مورد نیاز برای هم آمیزی لاکان و امر سیاسی را برمی‌شمرد. فصل اول به معرفی سوژه لاکانی اختصاص دارد که آغازگاه بسیاری از برداشت‌ها درباره نظریه لاکانی است. این رویکرد، اگر چه بسی سودمند است، گاهی دستاورد اساسی لاکان را هنگام بحث درباره نفس عینیت اجتماعی-سیاسی پنهان می‌کند.

در فصل دوم کتاب به بینش لاکانی درباره ساحت «عینی» پرداخته می‌شود که حوزه عمومی واقعیت اجتماعی ـ سیاسی است. اصطلاح ابژه لاکانی در عنوان این فصل انحصارا به مقوله لاکانی «ابژه کوچک a» اختصاص ندارد بلکه تعدادی از مفهوم‌ها و طرح‌های نظری را در بر‌می‌گیرد که لاکان هنگام مطالعه عینیت اجتماعی به وجه عام به کار برده است.

فصل سوم درباره درك لاکانی از واقعیت سیاسی به معنای دقیق کلمه و تلاش برای تعریف مفهوم لاکانی امر سیاسی است. فصل چهارم کتاب به مفهوم آرمان‌شهر در نظریات لاکان می‌پردازد و فصل پنجم هم ابهامات دموکراسی از منظر لاکانی تشریح می‌شود.

مناسبات لاکان با این مسايل و حوزه‌های پژوهشی در انزوا و در تقابل با رویکردهای دیگر صورت نمی‌گیرد بلکه درست به عکس یکی از اهداف اصلی این کتاب بحث درباره رابطه نظریه لاکانی با نظریه‌ها، پارادایم‌ و ابزارها( شامل نظریه گفتمان، ساخت باوری اجتماعی، جامعه شناسی ریسک و غیره) است.

هدف سه فصل اول این کتاب تاکید ورزیدن بر اهمیت دستگاه مفهومی و نظری لاکان در تحلیل سیاسی و نظریه سیاست است، در حالی که دو فصل بعد از آن در پی اثبات رویکردهای چالشگر جدیدی هستند که مولود ابزارهای مفهومی‌اند و در فهم نظریه سیاسی معاصر و پراکسیس سیاسی یا به عبارت دیگر، بحران سیاسی آرمان‌شهری و مبانی اخلاقی طرح دموکراتیک رادیکال از اهمیت ويژه اي برخوردار هستند.

ژاک لاکان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و اصیل‌ترین نظریه پرداز روانکاوی پس از فروید شناخته می‌شود و آرای او در تحلیل‌های اجتماعی، سیاسی و فلسفی نفوذ گسترده‌ای دارد. لاکان و امرسیاسی اولین کتابی است که با تکیه بر آرای نظری لاکان به ارزیابی اهمیت آن‌ها در نظریه سیاسی معاصر می‌پردازد.

کتاب «لاکان و امر سیاسی» نوشته یانیس استاوراکاسیس با ترجمه محمدعلی جعفری در هزار و 100 نسخه و به قیمت 14 هزار تومان از سوی نشر ققنوس منتشر شده است.

خبرنگار: مهدی سرایی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها