شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
حضور «مرد بالشی» در بازار نمایشنامه

نمایشنامه «مرد بالشی» نوشته مارتین مک‌دونا، نمایشنامه‌ و فیلمنامه‌نویس و کارگردان ایرلندی با ترجمه زهرا جواهری منتشر شد. این اثر خرداد و تیر سال جاری با کارگردانی محمد یعقوبی و آیدا کیخایی در تماشاخانه ایران‌شهر به روی صحنه رفت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایشنامه «مرد بالشی» نوشته مارتين مک‌دونا، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و كارگردان ایرلندی سینماست. 

«مرد بالشی» هشت شخصیت دارد و داستان زندگی نویسنده‌ای به نام کاتوریان را روایت می‌کند که در اداره پلیس به دلیل محتوای پرخشونت داستان‌های کوتاهش و شباهت آن‌ها با نحوه به قتل رسیدن چند کودک در اداره پلیس تحت بازجویی است. 

این نمایشنامه در سال 2004 برنده جایزه لارنس الیویر و نامزد جایزه اوینینگ استاندارد  و در سال 2005 نیز برگزیده جایزه منتقدان تئاتر نیویورک و نامزد جایزه تونی شد. 

در ابتدای این کتاب نامه موافقت این نویسنده با ترجمه اثرش در ایران به چاپ رسیده است. 

از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به «جمجمه‌ای در کانه مارا»، «غرب متروکه»، «چلاق آینیشمان»، «دم گرگ» و «هیزم شکن» اشاره کرد. 

این نمایشنامه در خرداد و تیر امسال (1392) به کارگردانی مشترک محمد یعقوبی و آیدا کیخایی و با بازی احمد مهران‌فر، پیام دهکردی، نوید محمدزاده و علی سرابی در سالن شماره یک تماشاخانه ایران‌شهر به روی صحنه رفت. در پایان این کتاب تصاویری از این اجرا درج شده است. 

نمایشنامه «مرد بالشی» نوشته مارتین مک‌دونا و ترجمه زهرا جواهری، با شمارگان هزار و 100 نسخه، 157 صفحه و بهای هفت هزار و 800 تومان از سوی نشر افراز روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

از این نویسنده پیش‌تر نمایشنامه «ملکه زیبایی لی‌نین» با ترجمه حمید احیا از سوی نشر نیلا منتشر شده بود. چاپ سوم این نمایشنامه در سال گذشته (1391) با شمارگاه هزار نسخه و بهای چهار هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. 

فیلم‌های سینمایی «در بروژ» و «هفت روانی» نیز از جمله آثار سینمایی اکران شده، مک‌دوناست. 

همچنین فیلم کوتاه مک‌دونا با نام «6 تیرانداز» در سال 2006 برنده اسکار بهترین فیلم کوتاه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها