چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
انتشار «ارتباطات و توسعه» با نگاه توسعه‌بخشی به ارتباطات

انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با تاکید بر اهمیت و ارزیابی جایگاه ارتباطات بر توسعه، کتاب «ارتباطات و توسعه» را با همکاری علیرضا مرادی و محمدصادق افراسیابی، دو تن از دانش‌آموختگان رشته ارتباطات برای نخستین‌بار به چاپ رساند.-

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علیرضا مرادی و محمدصادق افراسیابی مولفان کتاب «ارتباطات و توسعه» مطالب کتاب را در یک مقدمه، 9 فصل و نتیجه‌گیری تنظیم کرده‌اند. 

در دیباچه هدف از تالیف کتاب چنین آمده است: «با وجود شکل‌گیری ادبیات گسترده و حتی شکل‌گیری رشته‌های علمی در سطوح فوق‌لیسانس و دکتری در معتبرترین دانشگاه‌های کشور و نیز انتشار ده‌ها جلد کتاب و پایان‌نامه درباره توسعه یکی از مهم‌ترین ابعاد توسعه که ارتباطات است، تا حد زیادی مغفول مانده و متاسفانه تاکنون کتاب مدونی که به بررسی نقش و جایگاه ارتباطات در الگو‌های نظری مختلف توسعه بپردازد در کشور منتشر نشده است.» 

این کتاب علاوه بر نقد مدرنیزاسیون و تغییر نگاه درباره جایگاه ارتباطات در توسعه به سایر مسایل دیگر، همچون جایگاه الهیات در توسعه، تجربه کشور‌های مختلف در حوزه ارتباطات، توسعه نقش تکنولوژی‌های نوین ارتباطاتی و اطلاعاتی در توسعه کشور‌ها و به ویژه کشور‌های در حال توسعه و نیز رویکرد‌ سازمان‌های بین‌المللی همچون یونسکو در زمینه ارتباطات توسعه‌بخش می‌پردازد. 

همچنین در کتاب «ارتباطات و توسعه» نقش ارتباطات و به ویژه رسانه‌های کوچک همچون روزنا‌مه‌های محلی، وبلاگ‌ها در پیشبرد و توسعه کشور‌ها مدنظر قرار گرفته شده است. 

در مقدمه کتاب که به قلم دکتر حسن بشیر نوشته شده، آمده است: «در 9 مقاله ترجمه شده در این کتاب، مباحث مختلفی در حوزه ارتباطات و توسعه مطرح شده‌اند که می‌توان گفت، هر دو دیدگاه به شکل تلفیقی و بدون تفکیک قابل توجه‌ مطرح شده‌اند. شاید یکی از دلایل این اقدام، در هم تنیدگی این دو رویکرد در جهان معاصر است که واقعیت‌های مجازی، عملیات ارتباطی، حتی در سطح انسانی با آنچه که در واقعیت‌های عینی خارجی اتفاق می‌افتد به شکل جدی در حال شکل‌گیری بوده و جایگزینی مورد پذیرش برای واقعیت‌های فیزیکی و عینی شده‌اند.» 

فصل نخست تا چهارم کتاب به مقاله‌های، مقدمه‌ای بر ارتباطات توسعه‌بخش، رویکرد‌های ارتباطات توسعه‌بخش از دیدگاه بین‌المللی، آیا قدرت‌بخشی پاسخگوست و گذار از مدرنیته اختصاص داده شده است. 

مقاله‌های نظارت نظام ملل متحد در رویکردی متعارف درباره ارتباطات، ارتباطات توسعه‌بخش چگونگی تحقیق در عصر تکنولوژی‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و جهانی شدن، جهانی شدن رسانه به واسطه محلی کردن و تعاملات دوگانه: حقوق بشر و توسعه از دیدگاهی فرهنگی فصل‌های پنجم تا هشتم کتاب را تشکیل می‌دهند. 

در فصل پایانی کتاب «ارتباطات و توسعه» مقاله دیدگاه کلی: رویکردی گفتمانی به ارتباطات و توسعه، مطرح و ارتباطات توسعه‌بخش و دلالت‌های اصلی این گفتمان در طول 6 دهه از آغاز آن تا پایان قرن بیستم ارایه می‌شود.

چاپ نخست کتاب «ارتباطات و توسعه» در 328 صفحه با شمارگان دو‌هزار نسخه و بهای 10‌هزار تومان از سوی انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها