پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
استنباط احکام از آیات قرآن خواندنی شد

اکبر نایب‌زاده استنباط احکام از آیات قرآن را در قالب کتاب «آیات احکام» به رشته تحریر درآورد. این اثر به تازگی از سوی انتشارات خرسندی روانه بازار نشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب حاضر در 10 فصل به ارایه مطالبی درباره کتاب بیع، کتاب دین و توابع آن، کتاب حجر،‌ کتاب نکاح، کتاب ارث، کتاب خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، کتاب وصیت، کتاب حدود، کتاب قصاص و کتاب دیات می‌پردازد.

مخاطبان کتاب آیات احکام با مضامینی درباره رهن، در حرمت ربا، محرمات نکاح، طلاق، ارث پسر و دختر، در اصاله الاباحه، تغییر و تبدیل در وصیت، مساحقه، حد شرب خمر، قصاص اعضا و دیه زخم، حد لواط، برخی اقسام بیع و اسباب انحلال نکاح آشنا می‌شوند.

در بخشی از کتاب آیات احکام نوشته شده است: «می‌گویند در جاهلیت هر کس که سوارکاری بلد نبود و نمی‌توانست جنگ بکند به او ارث نمی‌دادند. لذا، به زنان و کودکان ارث نمی‌دادند این آیه نزل شد و در سبب نزول آن گفتند یکی از صحابه به نام اوس بن ثابت انصاری درگذشت و زن و سه دختر از او باقی ماند، عموزادگان اوس به نام‌های سوید و عرفچه که وصی او بودند همه اموال او را تصرف کردند و به همسر و دختران او چیزی ندادند. زن او خدمت رسول خدا(ص) آمد و از تنگدستی و نداشتن نفقه شکایت کرد. رسول خدا(ص) عموزادگانش را خواست؛ آنان خدمت رسول عرض کردند به کسی که نمی‌تواند اسب سوار شود و با دشمن بجنگد، ارث نمی‌رسد، این آیه نازل شد و پیامبر(ص) به آنان فرمود مال اوس را تصرف ننمایید تا سهم الارث زنان و کودکان روشن شود.»

نخستین چاپ کتاب «آیات احکام» با شمارگان یک هزار نسخه، در 224 صفحه و به بهای یکصد هزار ريال به تازگی از سوی انتشارات خرسندی روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط