پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
«مدیریت بهره‌وری و کیفیت» برای دانشجویان منتشر شد

«مدیریت بهره‌وری و کیفیت» با بررسی ابعاد مختلف موضوع بهره‌وری برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مدیریت بهره‌وری و کیفیت» حاصل تلاش مشترک اکبر عالم تبریز عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و حسین شادفر است. این اثر به همت انتشارات سازمان مدیریت صنعتی به بازار نشر عرضه شده است. 

خالقان اثر کتاب «مدیریت بهره‌وری و کیفیت» را برای تدریس در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های مدیریت توصیه می‌کنند.

نویسنده در مقدمه فصل نخست کتاب با ارایه تعاریفی از واژه بهره‌وری از اساتید برجسته مدیریت و سازمان‌های متولی بهره‌وری داخلی و بین‌المللی کوشیده مخاطب را با دیدگاه‌‌های مختلف آشنا کند. از جمله این تعاریف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: «سازمان بهره‌وری ایران: بهره‌وری یک فرهنگ است؛ یک نگرش عقلانی به کار و زندگی است که هدف آن هوشمندانه‌تر کردن فعالیت‌ها برای دستیابی به زندگی متعادل و بهتر است.» 

«پیتر دراکر: بهره‌وری یعنی درست انجام دادن کارهای درست.»
«ال. دراب (2000): بهره‌وری= کارآیی× بهره‌برداری (مصرف) ×کیفیت» عالم‌تبریز در مقام نویسنده پیش از ارایه تعاریفی از واژه بهره‌وری به دیدگاه برومن در این خصوص اشاره دارد: «بسیاری از تعاریف بهره‌وری تشابهات ذاتی با یکدیگر دارند و به نظر می‌رسد محتوای اصلی تمامی آن‌ها مشابه است.» برومن همچنین معتقد است واژه بهره‌وری در دو گروه عمده ریاضی و لغوی قرار دارند.

نگارنده برای فصول پنجگانه کتاب مقدمه‌ای نوشته است.
 نخستین فصل کتاب با عنوان «کلیات مربوط به بهره‌وری» پس از مقدمه‌ای در خصوص بررسی دو رویکرد درباره رشد اقتصادی به مطالبی مانند شناخت عوامل کلیدی برنامه بهبود بهره‌وری به عنوان تجربه شرکت‌های موفق اشاره دارد. 

علاوه بر این موضوعاتی مانند تاریخچه بهره‌وری، سطوح بهره‌وری و بهره‌وری سبز به عنوان مفهوم توسعه مورد بررسی قرار گرفته است.
 
دومین فصل کتاب یعنی «عوامل و رویکرد‌های موثر بر بهره‌وری» عوامل آن تحلیل شده است. این فصل در مقدمه به هدف شناسایی عوامل موثر بر بهره‌و‌روی اختصاص دارد. الگوی ماهواره‌ای عملکرد سازمانی نیز در این فصل آمده است.

فصل سوم با عنوان «بهره‌وری نیروی انسانی» در مقدمه به موضوع جایگاه انسان در سازمان و تاثیر آن بر بهره‌وری می‌پردازد. رویکردهای مرتبط با بهره‌وری از دیگر مباحث این فصل است. 

مدیریت سازمان، بالندگی سازمان و ویژگی شخصیت خلاق از دیگر مباحث فصل سوم است. 

«مدیریت بهره‌وری» که با رویکرد چرخه بهره‌وری تدوین شده عنوان چهارمین فصل کتاب است. مخاطب در مقدمه این فصل با مباحثی مانند پویایی چرخه و محورهای آن آشنا می‌شود.

شاخص رشد بهره‌وری کل‌ عوامل و اهداف ارزیابی و تحلیل بهره‌وری از‌ دیگر مباحث این فصل است. 

نویسنده در پنجمین فصل کتاب با عنوان «مدیریت کیفیت» به مفهوم کیفیت به همراه رویکردهای توسعه‌یافته در این زمینه اشاره دارد و کیفیت از دو دیدگاه سازمان‌های تولیدی و خدماتی بررسی شده است.

«مدیریت بهره‌وری و کیفیت» در 600 صفحه با شمارگان هزارنسخه به بهای دوهزار تومان به همت انتشارات سازمان مدیریت صنعتی به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها