چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۰
امروز روز جهاني كودك است

دوم آوريل(14 فروردين) سالروز تولد "هانس کريستين آندرسن" (1805-1875) نويسنده نامدار دانمارکي است. به منظور ارج نهادن به کوشش‌هاي اين نويسنده كودك و نوجوان در خلق آثار داستاني ارزنده کودکان، اين روز را به عنوان روز جهاني کتاب کودک نامگذاري کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دفتر بين المللي کتاب براي نسل جوان (IBBY) در سال 1953 در کشور سويس تأسيس شد. يکي از فعاليتهاي مستمر اين دفتر برپايي روز جهاني کتاب کودک است و برخي از کشورها اين مناسبت را به صورت هفته کتاب کودک برگزار مي کنند.

هر سال يکي از کشورهاي عضو به عنوان مسؤول برگزاري اين مراسم انتخاب مي شود و اين کشور پوستر و پيام روز جهاني را تهيه مي کند و براي ساير کشورهاي عضو ارسال مي دارد. جمهوري اسلامي ايران نيز در سال 1371 (1992) عهده دار برگزاري اين مراسم بوده است.

اين روز از سوي "يلا لپمن" مؤسس دفتر بين‌المللي كتاب براي نسل جوان، در سال 1957 (1336) به عنوان روز جهاني كتاب كودك پيشنهاد شد و هدف آن گسترش فرهنگ كتاب و كتابخواني در ميان كودكان و نوجوانان كشورهاي مختلف جهان به‌منظور دستيابي به صلح و تفاهم جهاني، رشد و شكوفايي ادبيات كودكان و نوجوانان، و آشنايي نسل جوان با فرهنگ ملت‌ها عنوان شده است.

از سال 1349 اين روز در ايران به ‌رسميت شناخته شد و وزارت آموزش و پرورش در سال 1350 روز 14 فروردين هر سال را روز جهاني كتاب كودك در ايران اعلام كرد. 

به گفته جواد جزيني دبير انجمن نويسندگان كودك و نوجوان مراسم  ويژه روز جهاني كتاب كودك امسال به دليل تعطيلات نوروزي ايران روز 20 فروردين ماه در محل اين انجمن برگزار مي شود.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها