دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷
رباعی‌های تازه رضا اسماعیلی به بازار می‌آید

رضا اسماعیلی دو مجموعه رباعی با نام‌های «به لهجه کوفه» و «مجنون به دقیقه اکنون» را آماده انتشار کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اسماعیلی گفت: «به لهجه کوفه» مجموعه شعری عاشورایی و آیینی است و «مجنون به دقیقه اکنون» درگیرنده 90 رباعی طنز است؛ به نوعی که این رباعی‌ها وضع جامعه امروزی و جوان‌ها را به عنوان لیلی و مجنون به طنز کشیده است. هر دوی این آثار هنوز به ناشر سپرده نشده است.

وی گفت: مجموعه اول در برگیرنده رباعی‌هایی است که با نگاهی آسیب‌شناسانه به تحریف‌هایی درباره معصومین سروده شده است. اگر دقت داشته باشید در اغلب شعرها، تصویرگری‌هایی از چهره معصومان وجود دارد که متناسب با شأن آن معصوم نیست. 

این شاعر گفت: اغراق نمی‌کنم اما در شعرهایی دیده‌ام که از امام حسین(ع) به عنوان ارباب یاد کرده‌اند. اگر دقت کنیم پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) برای بالابردن کمالات و کرامت انسانی ظهور کردند اما شاعرانی که اغلب در حوزه مداحی فعالیت کرده‌اند، برای اینکه اشک خواننده را درآورند هر نسبتی به معصومین می‌دهند و خود را سگ و نوکر درگاه ایشان معرفی می‌کنند. این‌ها همگی با فضایل معصومین مغایرت دارد و اگر مداحان و شاعران چنین تعبیرهایی داشته باشند، با خطاب‌های ایشان مخالف است.

اسماعیلی گفت: در شعرهای آیینی می‌بینیم که شاعرانی خود را حسین‌اللهی و زینب‌اللهی معرفی می‌کنند که اصلا درست نیست. این امر با مجاهدت معصومین تنافر دارد. 

وی ادامه داد: در شعرهای این مجموعه با این دسته تجربیات سعی داشته‌ام یک نوع نگاه آسیب‌شناسانه را به کار ببرم. شعر آیینی باید حرکت‌زا باشد و ما را به تکاپو دعوت کند. زندگی معصومین باید چنین روایت شود؛ نه اینکه از سر ترحم، واژه‌ها و سطرهایی را بنویسیم.

رضا اسماعیلی متولد سال 1339 تهران و کارشناس رشته علوم اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران است.

«حنجره سرخ عشق»، «نی نامه»، «گزیده ادبیات معاصر»(شماره 6)، «بر آستان جانان»، «آسمانی‌ها»، «عاشقانه‌های شرقی»، «از جنس باران»، «عاشقانه‌های سرخ»، «بوی گل در می‌زند»، «این مریم همیشه»، «ملکوت کلمات» «آب، بابا... آزادی»، «لهجه شرقی عشق»، مجموعه شعر عاشورایی «ناگهان دریا» و مجموعه شعر رضوی «کبوترانه بخوان آسمان هشتم را» نام برخی مجموعه شعرهای وی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط