دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
«هنرهای دستی و سنتی قشم» کتاب شد

کتاب «هنرهای دستی و سنتی قشم» تالیف هوشنگ فتحی با عکس‌هایی از عبدالخالق طاهری به معرفی شاخص‌ترین دستاوردهای صنایع دستی و هنرهای بومی قشم چون سوزن‌دوزی، قلاب‌دوزی، گلابتون‌دوزی، بادله‌دوزی و خوس‌دوزی می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «هنرهای رودوزی»، «بافته‌هایی از درخت خرما»، «پوشاک سنتی»، «دستباف‌ها»، «از بقایای آبزیان»، «دست سازهای چوبی» و «دیگر هنرها» هفت فصل کتاب «هنرهای دستی و سنتی قشم» به قلم هوشنگ فتحی را شامل می‌شوند. 

در مقدمه کتاب آمده است: «صنایع دستی و هنرهای دستی قشم بخشی مهم و جدایی ناپذیر از فرهنگ بومی و دیرپای مردم این جزیره‌ی پهناور است و ریشه‌ای عمیق و استوار در حیات اقتصادی اجتماعی مردمان دارد. جلوه‌های بدیع از تأثیر شرایط زیست محیطی، ویژگی‌های آب و هوایی و جغرافیایی قشم را می‌توان به خوبی در صنایع دستی جزیره مشاهده کرد. محصولات هنر - صنعت بومی قشم به طور عمده متکی به تخصص‌های بومی و تجارب سننتی است که با بهره‌گیری از وسایل ساده و ابزار دستی و اغلب ابتکاری در خانه‌ها و یا کارگاه‌های کوچک و محدود محلی تولید می‌شوند.»

فصل نخست کتاب با نام «هنرهای رودوزی» شامل زیرفصل‌هایی با عناوین «گلابتون‌دوزی»، «خوس‌دوزی»، «شک‌بافی»، «زری‌بافی»، «لچک‌دوزی» و «بادله‌دوزی» است. در بخشی از این فصل کتاب آمده است: «دوخت نقش و نگارهای زیبا بر روی پارچه، با استفاده از نخ‌هایی که دارای روکش فلزی به رنگ طلایی یا نقره‌ای است، گلابتون‌دوزی نامیده می‌شود. در گذشته‌های دور، از نخ طلا برای زیبا سازی پارچه‌های فاخر استفاده می‌شد. در جزیره قشم هنر گلابتون‌دوزی به ویژه در نقش انداختن و تزیین دمپای شلوار سنتی زنانه به کار می‌رود و بیشتر زنان و دختران جزیره با این هنر آشنا هستند.» 

«مغ»، «حصیربافی» و «لوازم خانگی» عناوین فصل «بافته‌هایی از درخت خرما» هستند. در فصل بعدی کتاب با عنوان«پوشاک سنتی»، روسری، چادر، شلوار سنتی مردان، پوشاک سنتی زنان و برقع معرفی می‌شوند و با تصاویری که به مطالب این بخش ضمیمه شده خواننده آشنایی مختصری از این هنر بومی پیدا می‌کند. 

فصل «دستباف‌ها» به گلیم‌بافی و قالی‌بافی جزیره قشم می‌پردازد. فصل بعدی کتاب «هنرهای دستی و سنتی قشم» با عنوان «از بقایای آبزیان» به معرفی صنایع دستی ساخته شده از بقایای آبزیان مانند لوازم سنتی و تاکسیدرمی، می‌پردازد. 

«جهاز»، «لنج‌های مینیاتوری»، «در و پنجره»، «کپکاک‌سازی» و «عودسازی» در فصل ششم کتاب بررسی می‌شود و در نهایت فصل پایانی کتاب «هنرهای دستی و سنتی قشم» به سایر هنرهای دستی جزیره قشم مانند توربافی، گرگوربافی، تکه‌دوزی، نگاره‌های حنا و حجله‌بندان می‌پردازد. 

چاپ نخست کتاب «هنرهای دستی و سنتی قشم» تالیف هوشنگ فتحی با عکس‌هایی از عبدالخالق طاهری در 92 صفحه با شمارگان سه هزار نسخه و بهای 17 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات ماه و ما راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها