یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷
«نوروسایکولوژی بالینی کودک» ترجمه شد

کتاب مرجع «نوروسایکولوژی بالینی کودک» تالیف سیسیل آر. رینالدز و ایلین فلچر‌-‌جانزن به ترجمه محمد‌‌کریم خداپناهی و همکاران با تاکید بر درمان‌های کنونی، علم روزآمد و مسیرهای نظری رو به رشد منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، طی دهه گذشته پیشرفت‌های عمده‌ای در درک بشر از مغز، به ویژه تاثیر آن بر رفتار، هیجان‌ها و شخصیت کودکان و نوجوانان حاصل شده است. این کتاب در راستای پوشش‌دهی تاثیرگذار تحول بهنجار، آسیب‌شناسی و موضوع‌های تخصصی به برجسته‌سازی مطالب کلیدی در خصوص سنجش، تشخیص و درمان می‌پردازد.

کتاب حاضر با وضوح و دقت قابل توجهی بر انعکاس‌دهی و پرداختن به مسایل درمانگران بالینی، نوروسایکولوژیست‌ها، متخصصان علوم اعصاب، روانشناسان بالینی، متخصصان اطفال، گفتار‌ درمانگران و کار‌ درمانگران متمرکز شده است.

کتاب مرجع «نوروسایکولوژی بالینی کودک» در چهار بخش و 32 فصل تنظیم شده است. بخش نخست کتاب با مروری بر تاریخچه نوروپسیکولوژی آغاز می‌شود و در ادامه در قالب نگاهی تحولی و تکاملی به بررسی فرایند تحول رفتار و مغز می‌پردازد و به‌صورت اختصاصی از جانبی شدن مغز در کودکان تا نوجوانی سخن می‌گوید.

در این بخش همچنین نوروسایکولوژی آسیب‌شناسی دوران کودکی، علل و تظاهرات بالینی بدشکلی‌های عصب تحولی، مبانی عصب‌شناختی اختلال‌های یادگیری و آسیب‌های مغزی معرفی شده و در نهایت مشکلات روش‌شناختی و الگوهای استنتاجی رابطه مغز‌-‌رفتار در کودکان بررسی می‌شود.

بخش دوم با هدف ارتقای تشخیص‌های نوروسایکولوژیک در حوزه کودکان، مجموعه‌ای از ابزارهای تشخیصی این قلمرو همچون مجموعه آزمون‌های هالستد‌‌-‌ریتان، نبراسکا، کافمن، آزمون‌های حافظه، آزمون‌های شناختی و روان‌شناختی، ابزارهای سنجش رفتار و شخصیت کودک و همچنین آزمون‌های سایکوفیزیولوژیک را معرفی می‌کند.

در بخش سوم روش‌های مداخله‌ای متنوع مانند استفاده از رویکردهای شناختی عصبی، فنون گوناگون بازتوان‌بخشی، درمان‌های دارویی دربرگیرنده داروهای محرک همچون روان‌گردان‌ها و تاثیرات، عوارض جانبی و موارد کاربرد آن‌ها بررسی می‌شوند.

بخش پایانی کتاب به چالش‌ها و موضوعات ویژه در حوزه نوروسایکولوژی کودک می‌پردازد. در این بخش، بحث‌هایی درباره جوانب نوروسایکولوژیک سوءمصرف دارو، اختلال نقص توجه‌-‌فزون‌کنشی و اختلال‌های فراگیر تحول مطرح شده است. همچنین پیامدهای رفتاری، تحولی و روان‌شناختی مرتبط با بیماری‌های مزمن پزشکی و عفونت HIV در این بخش بررسی شده است. فصل‌های پایانی این بخش نیز به موضوعاتی همچون نوروسایکولوژی جنایی کودک، سازگاری کودک با اختلال عصب‌شناختی، مبانی نوروسایکولوژیک اغما پرداخته و الگوی جدیدی در حوزه نوروسایکولوژیک معرفی می‌کند.

در این کتاب مرجع که به‌طور مشترک توسط دکتر محمد‌کریم خداپناهی، دکتر پریسا‌سادات سید‌موسوی، فاطمه کشوری و آناهیتا گنجوی ترجمه شده سعی بر آن بوده که از ذکر واژه‌های انگلیسی در متن ترجمه خودداری شده و از معادل‌های فارسی مناسب و هماهنگ با دیگر متون ترجمه شده در این زمینه استفاده شود.

کتاب مرجع «نوروسایکولوژی بالینی کودک» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 989 صفحه و به بهای 32 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها