دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
وزیر ارشاد را با کتاب «خاطرات علی جنتی» بهتر بشناسیم

کتاب «خاطرات علی جنتی» عنوان یکی از آثار مرکز اسناد انقلاب اسلامی است که مطالعه آن مخاطبان را با بخش‌هایی از گذشته و دستاوردهای وزیر کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آشنا می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، این مرکز در ادامه معرفی شخصیت‌های اعضای دولت یازدهم، کتاب «خاطرات علی جنتی» از قیام 15 خرداد تا تاسیس حزب جمهوری اسلامی را بازچاپ می‌کند.

خاطرات و اسناد، دو پایه اساسی بررسی دقیق و همه جانبه علل پیروزی انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌آیند. 

مرکز اسناد انقلاب اسلامی با وقوف به اهمیت خاطرات، در تدوین تاریخ مبارزات ملت ایران، با دعوت از مبارزان، زندانیان و تمامی افرادی که با رژیم پهلوی اصطکاک داشته یا اخبار و اطلاعات مستند و موثقی از ساختار سیاسی و نظامی آن دارند، می‌کوشد تا همه منابع و مراجع تاریخ انقلاب اسلامی را در اختیار علاقه‌مندان این حوزه قرار دهد.

کتاب «خاطرات علی جنتی» تالیف سعید فخرزاده از چند بعد اهمیت دارد. فصل نخست رویدادهای قیام پانزده خرداد، دستگیری، آزادی و تبعید امام خمینی(ره)، فعالیت‌های سازمان مجاهدین خلق، حسینیه ارشاد و سخنرانی‌های دکتر شریعتی و نیز مبارزات روحانیون علیه رژیم پهلوی را توصیف می‌کند. 

خاطرات راوی در فلسطین و لبنان و مبارزان ایرانی در این دو کشور دومین فصل کتاب را می‌سازد. فصل سوم به رویدادهای پس از انقلاب، به ویژه تاسیس حزب جمهوری اختصاص دارد. از آنجا که راوی در بسیاری از رویدادهای فوق حضور مستقیم داشته، خاطرات منحصر به فردی را عنوان کرده است. 

علی جنتی، فرزند آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان سال ۱۳۲۸ متولد شد و مرداد سال 1392 به عنوان کاندیدای تصدی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. او با کسب اکثریت آرا از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به فعالیت شد. 

جنتی سال ۱۳۵۴ پس از یک دوره جنگ و گریز با ساواک با مشورت شهید بهشتی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به خارج از کشور عزیمت و در کشورهای سوریه و لبنان مقیم شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در آغاز سال ۱۳۵۹ به عنوان مدیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز اهواز منصوب شد که همزمان با آغاز جنگ تحمیل بود.
 
وی دی ماه همان سال پس از تصویب قانون اداره صدا و سیما، از سوی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی به‌ عنوان نماینده قوه‌ قضاییه در شورای سرپرستی صدا و سیمای جمهوری‌ اسلامی ایران معرفی شد و تا سال ۱۳۶۲ به عنوان عضو شورا و در مقطعی به عنوان مدیر شبکه اول سیما خدمت کرد. جنتی سال ۶۳ استانداری همان استان را بر عهده گرفت و پس از آن مدتی استانداری خراسان و ریاست دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تجربه کرد. 

این شخصیت سیاسی سال ۷۱ با حکم علی لاریجانی وزیر وقت وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان معاون امور بین‌الملل این وزارتخانه منصوب شد و این فعالیت تا سال ۷۷ ادامه یافت. در این مدت، دوران دو وزیر ارشاد دیگر (مصطفی میرسلیم و عطاءالله مهاجرانی) را تجربه کرد. همکاری علی جنتی با مهاجرانی یک سال بیشتر دوام نیاورد و از سال ۷۷ تا پایان دوره ریاست جمهوری خاتمی، به عنوان سفیر ایران در کویت مشغول فعالیت بود. 

جنتی چندی بعد به ریاست کمیته فرهنگی ــ اجتماعی شورای‌ عالی امنیت ملی انتخاب شد. آن روزها حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی دبیر این شورا بود. با انتخاب محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ مصطفی پورمحمدی وزیر کشور وقت، جنتی را به سمت معاون سیاسی وزارت کشور انتخاب کرد، اما در سال ۸۵ بار دیگر به عنوان سفیر ایران در کویت منصوب شد که این دوره هم تا سال ۸۹ ادامه یافت. 

در همین سال به درخواست حسن روحانی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، به عنوان پژوهشگر سیاست خارجی در این مرکز مشغول به کار شد.

کتاب «خاطرات علی جنتی» را مرکز اسناد انقلاب اسلامی سال 81 با شمارگان سه هزار نسخه در 292 صفحه منتشر کرده و چاپ جدید آن در راه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها