پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی ارشاد چه گفتند؟

در چهارمین روز از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت یازدهم، مخالفان و موافقان با تشریح بخش هایی از برنامه، بررسی صلاحیت وی را در دستور کار قرار دادند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا)، در جریان بررسی صلاحیت علی جنتی، کریمی‌قدوسی و حجت الاسلام رسایی به عنوان مخالف و حیدر‌پور، دستغیب  و دامادی به عنوان موافق سخن گفتند.

مروری بر وقایع گذشته بدون بیان علل مخالفت با وزیر پیشنهادی
جواد کریمی قدوسی، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی نوبت صبح امروز(پنجشنبه) با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب می ‌فرماید اگر خواص امری را که تشخیص دادند به موقع و بدون فوت وقت عمل کنند تاریخ نجات پیدا خواهد کرد و حسین‌بن‌علی‌ها به مسلخ کربلا کشیده نمی‌شوند، اگر خواص بد فهمیدند و دیر فهمیدند و با هم اختلاف کردند کربلا در تاریخ تکرار خواهد شد.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه نطق خود وارد موضوع دلایل مخالفتش با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و گفت: آنچه می‌گویم دغدغه‌های نظام، یادآوری عبرت‌ها و تاکید بر دردها است.

کریمی قدوسی با اشاره به سخنان امام (ره) در بحث فرهنگی گفت: امام در وصیتنامه‌شان می‌فرمایند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توطئه‌هایی آشکار می‌شود که تبلیغات دامنه‌دار برای مریض کردن ملت‌ها به خصوص ملت فداکار ایران و اسلام است. وزارت ارشاد یک قرارگاه بزرگ فرهنگی است که در زمان صلح، ‌جنگ و تهدید و شبیه‌خون باید از حقوق و دین ملت دفاع کند.

این نماینده مجلس با بیان این که موضوع تهاجم فرهنگی در برنامه‌های جنتی به صورت پررنگ بیان نشده است افزود: باید خیلی قوی‌تر به این مسایل پرداخته می‌شد، مقام معظم رهبری می‌فرمایند تهاجم فرهنگی به آن معناست که مجموعه سیاسی یا اقتصادی برای اجرای مقاصد اقتصادی، مقاصد خاص و برای اسارت یک ملت به نیازهای فرهنگی آن ملت هجوم می‌آورد. این‌ها دغدغه‌ها مقام معظم رهبری، ملت و نتیجه در فضای فرهنگی است.

کریمی قدوسی خطاب به جنتی گفت: آقای جنتی شما باید بدانید که قرار است به کدام وزارتخانه بروید در گذشته چه فجایعی در این وزارتخانه رخ داده است؛ چه فیلم‌های ساخته شد و اجازه نمایش گرفت و چه کتاب‌هایی مجوز انتشار گرفت. وزیر آن دوره که آقای خاتمی او را زینت کابینه می‌نامید امروز کجاست؟ با بی‌.بی‌.سی و دولت بریتانیا و عربستان سعودی چه می‌کند؟ پیغام به مرسی می‌دهد که مواظب باشید از الگوی انقلاب اسلامی در ایران کسی پیروی نکند.

وی ادامه داد: آقای مهاجرانی در ایران چه پرونده‌ای در دادگاه و با چه اتهاماتی دارد، آقای جنتی بدانید که شما مسوولیت وزارتخانه‌ای را به عهده می‌گیرید که از چنین سابقه‌ای آسیب دیده است حواستان را جمع کنید.

این نماینده  مجلس گفت: یکی از وزارتخانه‌هایی که همیشه مورد طمع دشمنان بوده وزارت ارشاد با آن فجایعی که در گذشته پیش آمد بوده است که نمونه آن فجایع فرهنگی را می‌توان در روزنامه‌های آن دوران مشاهده کرد.

در حالی سخنرانی این نماینده به پایان رسید که هیچ اشاره به مخالفت وی به برنامه های وزیر پیشنهادی ارشاد نشده بود و  حیدر پور، نماینده موافق علی جنتی در آغاز سخنان خود با اشاره به سخنان خارج از بحث این نماینده با تشکر از کریمی قدوسی  به دلیل نطق موافقش گفت: خدا را شکر که آقای کریمی در مخالفت با جنتی هیچ مطلبی بیان نکرد.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی و انطباق با برنامه پنجم توسعه
عوض حیدرپور در دفاع از صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی از مواضع امام و رهبری که بارها توصیه کرده‌اند، انتخاب وزیران شایسته است؛ افرادی که صالح، با اصل و نسب، سرد و گرم چشیده و اثبات‌کننده خلق و خوی مردانگی از ویژگی‌های بارز آنان باشد.

وی با اشاره به گذشته زندگی وزیر پیشنهادی ارشاد و کسب علم در محضر استادانی مانند شهید بهشتی و شهید قدوسی و آذری قمی و حضرت امام (ره) و خدمت در لبنان، فلسطین و سوریه اظهار کرد که علی جنتی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان چهره انقلابی در ایران حضور یافت.

همچنین حیدرپور با اشاره به سوابق علی جنتی در دفاع مقدس و صدا وسیمای خوزستان گفت: وی چهار سال معاون وزیر ارشاد و در حدود شش سال در امر کتاب و نشریات، تحقیق و تفحص کرد. بنده به دلیل علاقه‌مندی به شخصیت ایشان و خاندان ایشان همواره طی این سال‌ها ایشان را رصد کردم، جنتی را شهیدی زنده می‌نامم؛ امیدوارم حال انقلابی و ساده زیستی و شهادت طلبی ایشان به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیاید.

حیدرپور برنامه‌های وزیر پیشنهادی را منطبق با برنامه پنجم توسعه دانست و افزود: کمتر وزیری پس از پیروزی انقلاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته است که برنامه‌محور با محوریت مراکز استان‌ها و در پی تقویت نهادهای صنفی در این حوزه بوده است. کار وزارت ارشاد اسلامی برگزاری چند جشنواره و مراسم تقدیر نیست

احمد رضا دستغیب در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مطالبات رهبری و انتظارات سال‌های اخیر حوزه فرهنگ در برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حوزه فرهنگ نیازمند ارتباطات وسیع و گسترده‌ای با همه نهادها و سازمان‌های کشور است و عقبه دینی و علمی علی جنتی تضمین می‌کند که وی می‌تواند عناصر فعال در حوزه فرهنگ را مجتمع و برای برنامه‌ریزی واحد به خدمت بگیرد.

وی افزود: گسترش ارتباط و مبادلات جهانی در حوزه فرهنگ دیگر نیاز این وزارتخانه است. مرز بین تبادل فرهنگی و تهاجم فرهنگی روشن است. در تهاجم فرهنگی ریشه‌کن شدن فرهنگ‌ها توسط دشمنان دنبال می‌شود، بنابراین فهم عمیق از تبادل فرهنگی و تهاجم فرهنگی نیازمند ریشه‌یاب بودن و عمیق‌نگر بودن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های خارجی و داخلی است.

دستغیب مهندسی فرهنگی را از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری چند جشنواره و مراسم قدردانی نیست. در برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید شده است که فعالیت‌های فرهنگی از بخش تصدی‌گری دولتی باید به بخش حمایتی دولتی تغییر جهت دهد.

دستغیب اقتدار فرهنگی و اقتصاد فرهنگ را نیز از دیگر محورهای جدی برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد.

کار فرهنگی یعنی چه کتاب و فیلمی به دست مصرف‌کننده می‌رسد
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید رسایی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: من فقط برای مخالفت با برخی همکاران ثبت‌نام نکرده بودم بلکه در مواردی به‌عنوان موافق ثبت نام کرده بودم که در قرعه‌کشی به نام ما در نیامد. جنس مخالفتم در حوزه ارشاد از جنس دغدغه است و احساسم این است که آقای جنتی با همه فضایل و ویژگی‌هایی که دارد نمی‌تواند این را برطرف کند.

وی در ادامه گفت: آقای جنتی از خانواده‌ای است که در راس آن خانواده یک رجل دینی و سیاسی با بصیرت که مثل کوه در برابر دشمنان طی سال‌های بعد و قبل انقلاب ایستاده، یعنی آیت‌الله جنتی وجود دارد. اما به هر ترتیب ما به خود آقای جنتی نمی‌خواهیم رای بدهیم بلکه می‌خواهیم به فرزند ایشان رای دهیم لذا دغدغه داریم.

رسایی با تاکید بر اینکه اهمیت فرهنگ نسبت به سیاست، اقتصاد، صنعت و حتی امنیت اهمیت ریشه‌ای دارد، افزود: فرهنگ زیرساخت است، شما اگر بخواهید در اقتصاد تغییر و تحول ایجاد کنید، اگر بخواهید در سیاست، صنعت و هر حوزه‌ای تحول ایجاد کنید، نیاز به فرهنگ وجود دارد. برای همین است که رهبری بارها بر این موضوع تاکید کرده و در قانون هم آمده که هر لایحه‌ای اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، علمی و امنیتی بخواهد به مجلس بیاید باید غیبت فرهنگی داشته باشد.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد، وزارتخانه‌ای با فروعات بسیار زیاد است، خیلی‌ها فکر می‌کنند وزارت ارشاد یک وزارت دم دستی است بلکه وزارتخانه‌ای فکری و اجرایی است. محصولات این وزارتخانه غیرمحسوس است، بعضی فکر می‌کنند اگر کتابخانه، سالن نمایش و سینما ساختند کار فرهنگی انجام دادند، من بارها به آقای احمدی‌نژاد گفتم که مصوبات سفرهای استانی در این زمینه کار فرهنگی نیست بلکه کار عمرانی است، کار فرهنگی یعنی چه کتاب و فیلمی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

رسایی تاکید کرد: اگر محصولات فرهنگی، کپی، ترجمه و نوش‌خوار غرب نبود، اگر باورهای دینی مردم را زنده کرد، اگر روحیه ضداستکباری، مقاومت، وطن دوستی و بغض نسبت به دشمن، تقویت خانواده و فرهنگ بومی و ملی ما را زنده کرد به آن می‌توانیم بگوییم فرهنگ؛ کار فرهنگی افزایش سرانه مطالعه، تغییر فرهنگ عمومی، بهبود وضع حجاب و خودباوری است اما آقای جنتی من این را نمی‌بینم. اینها یکسری کلمات روی کاغذ است. همت، اراده و برنامه مدون پشت آن نمی‌بینم.

رسایی به سابقه حضور خود در وزارت ارشاد اشاره کرد و افزود: آقای احمدی‌نژاد در دوره خود توانست در فرهنگ عمومی تغییراتی بدهد، فاصله بین مردم و مسوولان را کم کرد، اما وزارت ارشاد این کار را نکرد، بلکه شخصیت خود این آدم بود که این اتفاقات را ایجاد کرد. در این دولت راه درست این است که وزارت فرهنگ برای این‌ها برنامه داشته باشد.

رسایی در ادامه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست برنامه‌های خود را برای کانون‌های فرهنگی مساجد، اداره سازمان حج، اوقاف، تبلیغات شهری، فرهنگ عمومی و حقوق نیروی انسانی و سازمان فرهنگ که باید تهاجم فرهنگی را در خارج از کشور و صدور فرهنگی را به عهده دارد، تبیین کند.

توجه به اقتصاد فرهنگی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جنتی است

محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق جنتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در صحن علنی مجلس اظهار داشت: فعالیت آقای جنتی در صدا و سیما برخی از مهم‌ترین واقعیت‌های فرهنگی و تقاضاهای مردم از عرصه رسانه را به وی نشان داده است.

وی تصریح کرد: اگرچه سابقه حضور وی در وزارت کشور در اسم، وجهه فرهنگی ندارد اما تنوع فرهنگی، قومی و مطالبات فرهنگی ایران بزرگ را از همین مسیر شناخته است. همچنین وی از فعالان سیاست خارجی بوده‌ است و چنان‌چه امروز در عرصه علوم اجتماعی تاکید می‌شود، آقای جنتی تجربه بین‌ فرهنگی قابل توجهی دارد.

موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ ادامه داد:‌ کسانی که آقای جنتی را می‌شناسند به خوبی می‌دانند که اعتدال در وی متجلی است و در سال‌های مدیریت خود هیچ گفتار و کردار افراطی نداشته است؛ قصد ندارم وارد بازی تدارک‌دیده شده بعضی از دوستان شوم بلکه فقط می‌خواهم نشان دهم متن برنامه وی مملو از توجهات عمیق به فرهنگ کشور است.

وی گفت: از این برنامه تنها کسانی بر می‌آشوبند که در سال‌های گذشته کوشیده‌اند فرهنگ را دولتی کنند و منویات خویش را بر اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین بقبولانند. برنامه آقای جنتی در گام اول بر شناخت نیازهای فرهنگی از نگاه مردم تاکید می‌کند.

دامادی یادآور شد: آقای جنتی در صدا و سیما به خوبی دریافته است که خود را دایم به جای مردم نشاندن و از جانب آن‌ها نیازها را تشخیص دادن چه بر سر عرصه فرهنگ می‌آورد و در دنیای رسانه‌ای شده جدید دیگر نمی‌توان به جای مردم نیازهای فرهنگی را تشخیص داد.

وی ادامه داد: برنامه پیشنهادی نشان می‌دهد که آقای جنتی جایگاه، مرتبه و منطق عمل در این عرصه را به درستی درک کرده است؛ و گفت‌وگو، مدارا، تساهل و به رسمیت شناختن تکثر و تنوع اندیشه‌ها و صلاحیت در چارچوب نظام فرهنگی تاکید دارد.

دامادی تاکید کرد: به درستی ذکر کرده است که دولتی شدن فرهنگ به تولید قدرت فرهنگی نمی‌‌انجامد کمااین‌که در چند سال اخیر تاکید بر تحمیل کردن دولت در عرصه فرهنگ سبب افزون شدن قدرت فرهنگی ما نشده است و حاصل عملکرد چندسال گذشته در عرصه فرهنگی، زوال اعتماد و امید و اخلاق فرهنگی بوده است.

دامادی یادآور شد: برای مثال شاهد هستید که با ندانم‌کاری‌ها چه به روز خانه سینما و اهالی آن درآوردند؛ در کشوری با 70 میلیون نفر جمعیت که از همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام، ادیان و زبان‌های مختلف تشکیل شده و سنت فرهنگی متمایز در عین حال منسجمی دارند، جز با پذیرش تنوع فرهنگی، رعایت عدالت فرهنگی و پای فشردن بر تساهل و مدارای فرهنگی نمی‌توان به انسجام سازنده دست یافت.

وی گفت: برنامه ارایه شده آقای جنتی نشان می‌دهد به درستی دریافتند در میان ملتی که با سابقه درخشان تمدنی که چند میلیون دانشجو در آن زندگی می‌کنند و سینماگرانش بر قله‌های افتخار دنیا ایستاده‌اند و شاعرانش شهرت جهانی دارند و کتب نویسندگانش به کتب مختلف ترجمه شده است باید با تکیه بر منطق فرهنگ و فرهنگ پذیرش منطق مدیریت فرهنگی کرد.

دامادی افزود: عصر فضاهای بسته،محدودیت‌های شناختی، ممیزی‌های سلیقه‌ای و افراط‌های اندیشه‌سوز گذشته است و برنامه آقای جنتی نشان دهنده درک وی از فضای موجود است و این‌که چالش موجود فرهنگ را برخوردهای غیرفرهنگی با اهالی فرهنگ برشمرده است و از دل همین برخوردهاست که رابطه دولت با نهادهای غیرفرهنگی و غیردولتی تیره می‌شود و اقتصاد فرهنگ راه زوال و شکستگی در پیش می‌گیرد.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های آقای جنتی اظهار کرد: وی بر 13 ظرفیت و توانمندی منابع فرهنگی کشور تاکید می‌کند که به قدری جامع و کامل دیده شده است که به واقع می‌توان بازنمایی اعتدال را در آن دید. دامادی پرداختن متوازن به ظرفیت‌های فرهنگی اسلامی-ایرانی، عاطفی، اجتماعی، آیینی و سایر ظرفیت‌ها حاکی از آن است که قرار نیست بخش‌هایی از فرهنگ به هزینه بخش دیگر برجسته شود و در نهایت سرخوردگی در گروه‌هایی از جامعه ایجاد شود.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ ادامه داد: این نگاه متوازن در چارچوب اندیشه اعتدالی وزیر پیشنهادی حاصل شده است و همسو با سیاست‌های کلی نظام و اصول فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است که متاسفانه 20 سال پیش در چنین روزهایی به تصویب شورای عالی انقلاب رسید و تا امروز بخش‌های مهمی از آن مغفول مانده است.

وی افزود: این برنامه بر اصولی مانند کاستن از تصدی‌گری دولت و افزایش نقش حمایت‌گری دولت، تضمین آزادی‌های قانونی اهالی فرهنگ و هنر و باز کردن زنجیرهایی که به پای خلاقیت متعهدانه بسته است و صیانت از تعهد و تکثر فرهنگی از این اصول به شمار می‌رود.

دامادی ادامه داد:‌ کسانی که کابینه روحانی را به امنیتی بودن متهم می‌کنند نشان دهنده نگرش غیرامنیتی و کاملاً فرهنگ‌مدار کابینه است؛ جای بسی تاسف دارد کشوری با سابقه تمدنی ایران جایگاهی در خور صنعت فرهنگ جهان ندارد.

وی گفت: سهم ما از اقتصاد بزرگ و پویا کتاب سینما، موسیقی و تئاتر، هنرهای تجسمی و بازی‌های یارانه‌ای و سایر عرصه‌های فرهنگی ناچیز است و همین فرهنگ داخل نیز در عرصه‌های مختلف شاهد رکود است.

دامادی ادامه داد:‌ در برنامه آقای جنتی توجه ویژه‌ای به اقتصاد فرهنگ شده است و عرصه فرهنگ می‌تواند در ارتقای سطح اشتغال به عنوان یکی از مشکلات جاری کشور موثر باشد و به کمک دیپلماسی فرهنگی نیز بینجامد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها