شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
اظهارات برخی ناشران درباره سایت خانه کتاب پاسخ داده شد

برخی ناشران حوزه های مختلف همواره از نبود اطلاعات مربوط به کتاب‌های منتشر شده از سال‌های 1357 تا 1372 در سایت خانه کتاب گلایه كردند. در حالی که تنظیمات این سایت بیانگر دربرداشتن اطلاعات مذکوراست. داریوش مطلبی، معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب ضمن توضیح کامل شیوه استفاده مناسب از سایت، این موضوع را تکذیب کرد.-

مطلبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در پاسخ به اظهارات این ناشران گفت: مخاطبان سایت خانه کتاب به نشانی www.ketab.ir پس از ورود به این پایگاه اطلاع‌رسانی و بعد از مشخص کردن عنوان «کتاب چاپی» در قسمت جست‌وجو در پایگاه، باید عنوان «جست‌وجوی پیشرفته» را کلیک کنند.

وی افزود: با باز شدن پنجره جدید، مخاطبان اگر بخواهند فقط به اطلاعات کتاب‌های منتشر شده در یکی از سال‌های قبل از 1372 دسترسی پیدا کنند، باید در قسمت (تاریخ نشر از) سال، روز و ماه تاریخ مورد نظر خود را انتخاب و در قسمت (تا تاریخ) روز و ماه همان سال را انتخاب کنند و پس از کلیک بر روی عنوان «جستجو» لیست کتاب‌های مورد نظر خود را مشاهده خواهند کرد.

معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب با اشاره به شیوه دیگر جست‌وجو در سایت خانه کتاب عنوان کرد: در صورتی که مخاطبان در قسمت (تاریخ نشر از) سال، روز و ماه تاریخ مورد نظر خود را انتخاب کنند اما در قسمت (تا تاریخ) روز، ماه و سال دیگری را انتخاب کنند، سایت خانه کتاب لیست تمام کتاب‌های منتشر شده میان این دو فاصله زمانی را نشان می‌دهد اما با این تفاوت که چون این سایت لیست کتاب‌ها را بر اساس حروف الفبایی ارایه می‌‌کند، دیگر نمی‌توان لیست کتاب‌ها را بر اساس تاریخ انتشار مشاهده کرد بنابراین ممکن است در یک صفحه لیست کتاب‌های منتشر شده در سال‌های مختلف مشاهده شود و این دلیل بر نبودن اطلاعات کتاب‌ها در سال مورد نظر نیست بلکه مستلزم جست‌وجوی مستمر تا آخرین صفحه است.

مطلبی در پاسخ به این سوال که «چگونه می‌توان لیست کتاب‌ها را بر اساس تاریخ انتشارشان مشاهده کرد؟» گفت: مخاطبان می‌توانند پس از مشخص کردن تاریخ مورد نظر خود در قسمت‌های (تاریخ نشر از) و (تا تاریخ) در قسمت (ترتیب گزارش) گزینه (تاریخ انتشار) را انتخاب و بر «جست‌وجو» کلیک کنند. در این صورت لیست کتاب‌ها بر اساس تاریخ انتشار ارایه می‌شوند اما ابتدا کتاب‌هایی که به تازگی منتشر شده‌اند سپس کتاب‌های قدیمی‌تر قابل دسترسی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که «با وجود انجام این شیوه‌ها چرا عناوین برخی از کتاب‌های منتشر شده قبل از سال 1372، در سایت خانه کتاب قابل مشاهده نیست؟» گفت: سایت خانه کتاب به صورت رسمی فعالیت خود را از سال 1372 آغاز کرد. بنابراین اطلاعات مربوط به تمام کتاب‌هایی که از سال 1372 تاکنون منتشر شده‌اند، دربردارد اما برای ارایه اطلاعات کتاب‌های منتشر شده در سال‌های پیش از 1372، چون دسترسی به برخی از این کتاب‌ها امکان پذیر نبود، با کمک بانک‌های اطلاعاتی مانند کتابخانه ملی نسبت به جمع آوری و ارایه اطلاعات این کتاب‌ها اقدام شد. بنابراین، اگر عناوین برخی کتاب‌های منتشر شده در این تاریخ، مشاهده نمی‌شوند، به دلیل وجود نداشتن این اطلاعات در بانک‌های اطلاعاتی است اما با وجود این سایت خانه کتاب به روز‌ترین و کامل‌ترین بانک اطلاعاتی به شمار می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط