یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴
کاهش کتاب‌های حوزه تاریخ و جغرافیا در هفته دوم مردادماه

گزارش آماری هفته از پنجم تا نهم مردادماه حاکی از ثبت 38 عنوان کتاب در حوزه تاریخ و جغرافیاست. این آمار نسبت به هفته گذشته با 62عنوان، نشان از کاهش 24 عنوان کتاب در این حوزه دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گزارش آماری منتشر شده در «کتاب هفته» بین روزهای شنبه تا چهارشنبه (5 تا 9 مردادماه) از سوی بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب، 735 عنوان کتاب در بانک اطلاعات ثبت شده که در مقایسه با هفته گذشته با یک‌هزار و 10 اثر ثبت شده، 575 عنوان کاهش داشته است.

در این گزارش در جدول آماری کتاب‌های منتشر شده در هفته گذشته با موضوع تاریخ و جغرافیا، رقم 38 نقش بسته که در این بخش نیز با کاهش 24 اثر روبه‌روییم. از میان این 38 عنوان کتاب حوزه تاریخ و جغرافیا، 34 تالیف و 4 عنوان نیز ترجمه‌ است که بیشتر آن‌ها یعنی 26 اثر برای نخستین‌بار به چاپ رسیده‌اند و 12 عنوان بازچاپند.

276 ناشر فعال حوزه چاپ و نشر در تهران فعالیت بیشتری در حوزه تاریخ و جغرافیا داشته‌اند و حاصل آن انتشار 31 اثر بوده، در حالی‌که این تعداد در استان‌های دیگر تنها هفت عنوان کتاب است. همچنین شمارگان متوسط این کتاب‌ها یک‌هزار و 597 نسخه و متوسط صفحه کتاب‌های ثبت شده 354 صفحه است.

مقایسه کتاب‌های ثبت شده در این دو هفته در دیگر استان‌ها با کاهش چشمگیر 25 اثر مواجه بوده است. از سوی دیگر شمارگان کتاب‌های ثبت شده نیز از دوهزار و 76 عنوان به یک‌هزار و 597 روند نزولی داشته و 479 نسخه از انتشار کتاب‌ها کم شده است.

گزارش آماری هفته نخست مردادماه، آماری از پدیدآورندگان زن و مرد نیز به‌دست می‌دهد. بر اساس این آمار 162 مولف زن و 517 مولف مرد در این هفته ثبت شده‌اند و 48 مترجم زن و 101 مترجم نیز مرد بوده‌اند. تعداد کتاب‌های بدون قیمت 45 عنوان اعلام شده و 11 اثر نیز چاپ افست‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها