چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲
مراسم  «خسرو سینایی؛ شاعر و فیلمساز» برگزار می‌شود

مراسم بزرگداشت خسرو سینایی، شاعر و فیلمساز، پنجشنبه آینده 24 مرداد در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. در این مراسم به بهانه انتشار مجموعه شعر جدید سینایی، دنیای شعری وی بررسی خواهد شد.-

علیرضا بهرامی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: این مراسم پنجشنبه هفته آینده، 24 مرداد، ساعت 18 برای بزرگداشت خسرو سینایی، شاعر و فیلمساز برگزار می‌شود.

این برنامه با همکاری دبیرخانه سلسله نشست‌های فرهنگی، هنری «عصر روشن» و خانه هنرمندان ایران با حضور جمعی از سینماگران، هنرمندان هنرهای تجسمی و اهالی ادبیات و با عنوان «خسرو سینایی؛ شاعر و فیلمساز» برگزار می‌شود و دو فیلم مستند از حمید فرخ‌نژاد و روناک جعفری درباره‌ خسرو سینایی در آن به ‌نمایش می‌آید.

در بخشی از این نکوداشت که به انتشار مجموعه‌ای از شعرهای سینایی با نام «ترانه‌ شاپرک‌های سفید» اختصاص دارد، محمدابراهیم جعفری، پونه ندائی و علیرضا بهرامی درباره دنیای شعری سینایی سخن می‌گویند. 

در این برنامه از مجموعه لوح‌های فشرده‌ گزیده‌ای از آثار سینایی که در یک لوح آن مستندهای «شرح حال»، «سردی آهن»، «حسین یاوری»، «میان سایه و نور» و «طرح برنده»، در لوح دیگر، مستند بلند «کوچه‌ پاییز» (درباره‌ ژازه طباطبایی) و در لوح آخر، فیلم «گفت‌وگو با سایه» (صادق هدایت) از سوی خانه هنرمندان منتشر می‌شود رونمایی خواهد شد. 

اکبر عالمی، احمد طالبی‌نژاد و مهرداد اسکویی نیز برای حاضران، درباره‌ سینمای سینایی و پیشینه او سخن خواهند گفت.

سینایی متولد ۹ دی ۱۳۱۹ در ساری، شاعر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس است. وی فارغ‌التحصیل کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی از آکادمی هنرهای نمایشی و رشته تئوری موسیقی از کنسرواتوار وین است و فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۵۸ با کارگردانی فیلم «زنده باد» آغاز کرد. 

سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رییس‌جمهور این کشور شد. وی این نشان را برای ساخت فیلم مستند «مرثیه گمشد»، که روایتگر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است، دریافت کرد.

سینایی افزون بر نویسندگی و کارگردانی، ساخت موسیقی و تدوین برخی از آثارش را نیز بر عهده داشته است. «کویر خون»، «مثل یک قصه»، «فرش، اسب، ترکمن»، «عروس آتش» و «کوچه پاییز» عنوان برخی از فیلم‌های این کارگردان هستند.

نشست بزرگداشت وی از ساعت 18 پنجشنبه 24 مردادماه جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها