سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲
آموختن روش‌هایی برای  استاد تغییر شدن در زندگی

کتاب «شور یادگیری» نوشته ابوالفضل صادقی محدودیت ‌های رشد و یادگیری، افزایش قابلیت‌ها و شایستگی های فردی، چهار بصیرت لازم برای مدیران و کارکنان، نقش احساسات درتصمیم‌گیری و مهارت تامل و واکاوی در گفت‌وگو را به ما می‌آموزد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در فصل نخست این کتاب متوجه خواهیم شد که گاه ما فریب این تفکر را می‌‌خوریم که دیگران مقصر هستند و شرایط بیرونی را عامل اصلی ناکامی‌هایمان می‌شناسیم در حالی که باید دانست تمام اسباب و علل مسایل، درون خود ماست.

فصل نخست این کتاب با عنوان « استاد تغییر باشید نه قربانی آن» به این نکته تاکید می کند که «تنها راه موفقیت در یک مجموعه کاری این است که یکدیگر را به رسمیت بشناسیم و برای صحبت‌های یکدیگر ارزش قایل شویم.»

این بخش چهار بصیرت اجتماعی، ذهنی، احساسی و معنوی را برای هر انسانی لازم و حیاتی بر می‌شمارد و تاکید می‌کند که باید کارهای درست انجام داد و نه این‌که درست کار کنیم و تفاوت این دو جمله این گونه روایت می‌کند:« ممکن است راهبرد ما درست و صحیح نباشد و به طور غلط انتخاب شده باشد؛ بنابراین حتی اگر روش انجام آن کار درست باشد، نتیجه‌ای مثبت به دست نمی آید زیرا راهبرد صحیح و درستی انتخاب نشده است.»

یادگیری‌ مهارت‌هایی مانند شناسایی محدودیت‌های رشد، چگونگی افزایش قابلیت‌ها و شایستگی‌های فردی، تربیت و پرورش صحیح ذهن ناخودآگاه، از مهارت‌هایی است که در فصل دوم این کتاب با نام «افزایش قابلیت‌ها شایستگی‌های خود با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.»

این فصل با تکیه بر ذهن ناخودآگاه، کلید حل مشکلات پیچیده زندگی را تکیه بر این ذهن می‌داند. در ذیل این عنوان می‌خوانیم:« وجه تمایز انسان‌های موفق و دیگران، هماهنگی بیشتر و بهتر بین ذهن ناخود آگاه و خود آگاه آن‌هاست هر چیزی که ما آن را به شوخی می‌گیریم یا کاملا بدون هوشیاری از آن سود می‌بریم ، ذهن ناخودآگاه به عنوان یک واقعیت و فرمان زندگی به کار می‌گیرد.»

فصل سوم این کتاب به این نکته می‌پردازد که چگونه توسعه مهارت‌های شخصی با استفاده از هوش هیجانی(عاطفی) در حل مسایل و مشکلات شخصی، خانوادگی و اجتماعی موثر است؟ و با استفاده از این روش می‌توان به مدیریت رفتار‌‌ها و کنترل احساسات خود و دیگران پرداخت.

این فصل با تاکید بر استفاده و پرورش هوش هیجانی که بر خلاف بهره هوشی اکتسابی و آموزش است به ما می آموزد که هوش عاطفی با پنج مولفه خودآگاهی، خودنظمی، انگیزش، همدلی و مهارت اجتماعی بستگی دارد. گوش دادن و ذکر انواع آن که شامل گوش دادن ظاهری، ضبط صوتی ، همدلانه، اطلاعاتی، رابطه‌ای، منتقدانه و کلیشه‌ای است از دیگر مباحث ذکر شده در این بخش است که نوع همدلانه را به شناخت عواطف و احساسات مخاطب نزدیک‌‌تر می‌‌داند.

درس‌های بزرگمرد تاریخ، بخش‌هایی از وصیت امام علی (ع) به فرزندش امام حسن (ع)، فصل پایانی این کتاب را شامل می‌شود و نویسنده بر این نکته تاکید می‌کند که با وجود تنوع موضوع‌های این کتاب، هدف این اثر، تفکر عمیق و اندیشیدن درباره توانایی‌های خود است و به همراهی کسب علم و تهذیب به عنوان دو بال برای پرواز انسان اشاره می‌کند.

کتاب «شور یادگیری» نوشته ابوالفضل صادقی در 104 صفحه با شمارگان 100 هزار جلد به بهای هفت هزار تومان از سوی انتشارات رسم وارد بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط