دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷
«دست دعا، چشم اميد» به گام نوزدهم رسید

نوزدهمین چاپ کتاب «دست دعا، چشم امید» شامل برداشت‌های سیدمهدی شجاعی از مناجات خمس عشر حضرت امام سجاد(ع) به تازگی از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تاکنون از این اثر نزدیک به یکصد هزار نسخه منتشر شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. 

به تعبیر شجاعی، کتاب «دست دعا، چشم امید» ترجمه و شرح وی بر دعای امام سجاد (ع) نیست و تنها برداشت و دریافتی ساده، سطحی و ابتدایی از کلماتی عمیق و آسمانی و فاخري است که بر زبان امام معصوم (ع) جاری شده است.

بازچاپ چنین اثری برای نوزدهمین مرتبه گویای چند واقعیت درباره این کتاب است. نخست، محتوای کتاب «دست دعا، چشم امید» برگرفته از مناجات و راز و نیازی است که از دل معصوم(ع) برآمده و با وجود این‌که مخاطبش پروردگار عالم به شمار می‌رود، می‌توان از آن به عنوان رهیافت‌هایی نو و آسمانی برای هدایت تمامی افرادی که آن را می‌خوانند، تعبیر کرد. 

دوم، جنس کلام عبارات ادعیه روایت شده از سوی ائمه اطهار(ع) پایا و نامیراست و همین موضوع باعث شده به فراخور احوال مخاطبان آن، در هر عصر و زمانی برداشتی ویژه از آن به دست آید که متناسب با فهم بشری در آن زمان است و بی‌شک برداشت شجاعی از متن مناجات خمسه عشر نیز از این موضوع مستثنی نیست.

سوم این‌که می‌توان به نوع ورود شجاعی به عنوان راوی واسطه در این متن اشاره کرد. راوی و بازنویس ادعیه موجود در این کتاب سعی داشته حضور خود در این متن را به نوعی سامان دهد که هیچ نوع حضوری از خود و شیوه‌های نگارشی خود در متن بر جای نماند. او سعی کرده خود را حائلی برای دریافت مفاهیم دعا قرار ندهد اما زبان و بیان استخدام شده توسط وی، زبان و بیانی است که به احساسات و منویات قلبی مخاطبان اثر، همان انسان حیران در جامعه تکنیک‌زده امروزی، بسیار نزدیک است و بر دل او می‌نشیند.

انتخاب دقیق عبارات و جملات و بیان آهنگین و در عین حال، متضرعانه این متن که به مضامین این اثر شور عاشقانه و عارفانه خاصی بخشیده است نیز از مهم‌ترین عناصری به شمار می‌آیند که به مانایی متن این اثر کمک رسانده‌اند.

در بخشی از کتاب «دست دعا، چشم امید» نوشته شده است: «خدایا! گناهانم لباس خواری بر تنم کرده است و دوری از تو درماندگی را آرایشم شده است، و افزونی لجن گناهانم ماهی دلم را میرانده است.
 ای نهایت آرزویم! ای زیباترین مطلوبم! ای تنها پاسخگویم! و ای محبوب دلم! ماهی دلم را با جریان زلال توبه‌پذیرت زنده گردان. به عزتت سوگند که جز تو گناهان خویش را بخشنده‌ای نمی‌یابم و شکستگی خویش را جز تو پیوندی نمی‌بینم. من اینک با بال‌هاي تواضع به بارگاه تو بازگشته‌ام و پیشانی خضوع و خواری خویش بر درگاه قدرتت نهاده‌ام. اگر از رحمت خویش برانیم، به کدامین در پناهنده شوم و اگر از قله رافتت فرو افکني‌ام به کدامین دامنه بگریزم؟»

نوزدهمین چاپ از کتاب «دست دعا چشم امید» با شمارگان پنج هزار نسخه و به بهای 50 هزار ريال از سوی انتشارات نیستان راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط