سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱
اندیشه دیگران را نمی‌گویم، مخاطب را به اندیشه وامی‌دارم

سعید گل‌محمدی، مولف کتاب «بازیگر زندگی باشیم، نه بازیچه‌ی آن!» عنوان می‌کند که کتاب‌هایش را به‌گونه‌ای می‌نویسد تا مخاطبان را به اندیشیدن سوق دهد نه آن‌که حاوی اندیشه‌های دیگران باشد.-

کارشناس و محقق حوزه روانشناسی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر به عنوان مجموعه داستان‌های کوتاهی دانست که در زمینه مهارت‌های زندگی و خودشناسی نوشته شده‌اند و به‌گونه‌ای در شمار آثار حوزه قصه‌درمانی روانشناسی دسته‌بندی می‌شوند.

مولف کتاب درباره انتخاب زبان داستان برای انتقال مفاهیم روانشناسی گفت: با بررسی کتاب‌های مطرح و ماندگار ایران و جهان به این نکته رسیدم که اغلب آن‌ها از یک ویژگی مشترک برخوردارند که همان قالب داستانی است، از آنجایی که مردم جامعه ما نیز از قدیم‌الایام به نقل داستان و روایات علاقه زیادی داشتند، تصمیم گرفتم از این قالب ادبی برای انتقال مفاهیم استفاده کنم.

گل‌محمدی افزود: اغلب کتاب‌هایم را با همین ساختار و به‌گونه‌ای تالیف کرده‌ام که بر خلاف سایر کتاب‌ها که مخاطب باید از ابتدا شروع به مطالعه آن‌ها کند، خوانندگان کتاب بتوانند از هر بخشی که علاقه‌مندند به مطالعه بپردازند و بر دانش و مهارت‌های خود بیفزایند.

وی با اشاره به این که اغلب آثار او مخاطبان خاصی ندارند و عموم مردم جامعه می‌توانند از این مضامین بهره‌مند شوند، گفت: کتاب «بازیگر زندگی باشیم، نه بازیچه‌ی آن!» حدود 100 داستان کوتاه را در بر دارد و با این هدف تالیف شده است که مخاطبان را به اندیشیدن وادارد نه آن‌که حاوی اندیشه‌های دیگران باشد.

مولف کتاب «نیم‌کیلو باشد اما خودت باش!» درباره نحوه نامگذاری آثارش گفت: متاسفانه نام اغلب کتاب‌های حوزه روانشناسی، سبک زندگی و مهارت‌افزایی‌های موجود در بازار نشر تکراری و کلیشه‌ای شده‌اند، در حالی که معتقدم نام کتاب علاوه بر جذابیت و معنادار بودن، باید حاوی پیامی ارزشمند باشد و به درستی محتوای متن را معرفی کند. 

از  آثار سعید گل‌محمدی می‌توان «جملات تکان دهنده هشت ریشتری»، «خودت باش!»، «زیرخاکی!»، ‌«خوشبختی یا بدبختی؟ انتخاب با شماست»، «فرهاد که باشی همه چیز شیرین است»، «خوشبختی را به بها می‌دهند نه به بهانه» و «نیم کیلو باش ولی خودت باش!» را نام برد.

انتشارات نسل نوانديش دومین چاپ کتاب «بازیگر زندگی باشیم، نه بازیچه‌ی آن!» را آخرین هفته تیر ماه با شمارگان سه هزار نسخه در 216 صفحه رقعی به بهای هفت هزار و 900 تومان منتشر کرده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها