سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
«اقتصاد کلان؛ یک رویکرد جدید» برای دانشجویان منتشر شد

«اقتصاد کلان؛ یک رویکرد جدید» با زبانی ساده و نگاهی تازه همراه با نقد و تحلیل شرایط اقتصادی دهه 80 اروپا و آمریکا به همت انتشارات دانشگاه تهران برای دانشجویان منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «اقتصاد کلان؛ یک رویکرد جدید» به قلم رابرت برو، استاد دانشگاه هاروارد و آپوستولوس سرلتیس، استاد  یونانی دانشگاه کلگری به رشته تحریر درآمده و اکبرکمیجانی استاد دانشگاه اقتصاد دانشگاه تهران به همراه حسین توکلیان و مجتبی حائری ترجمه این اثر را بر عهده داشته اند.

پروفسور رابرت‌ برو در کتاب «اقتصاد کلان؛ یک رویکرد جدید» کوشیده با رویکردی جدید در سال 1984 ضمن پرداختن به تحول‌های نظری،‌ وقایع اقتصادی و شرایط اقتصادی حاکم را  نقد و بررسی کنند.

مترجمان معتقدند: «کتاب مذکور کاملا متفاوت از روش بیشتر کتاب‌های اقتصاد کلان مرسوم آن زمان بود که اغلب مبتنی بر دیدگاه اقتصاد کلان کینزی بودند.»
 
کمیجانی، توکلیان و حائری پنج بار تجدید چاپ نسخه اصلی کتاب را دلیل استقبال و نگاه تازه نویسندگان به موضوع اقتصاد کلان ارزیابی می‌کنند و می‌نویسند: «بی‌شک تسلط فوق‌العاده آقای پروفسور برو بر دیدگاه‌های نظری مکاتب اقتصاد کلان و توانمندی ایشان در نقد و بررسی سیاست‌های اقتصادی با نگاهی جدید در مباحث رشد و نوسانات اقتصادی از یک طرف، پردازش و تحلیل دیگر موضوعات اقتصاد کلان سنتی در قالب روش جدید و با تکیه بر مبانی اقتصاد خردی نظریه‌های اقتصادی کلان با نگرش تعادلی و تسویه بازارها از سوی دیگر،‌ نقش بسزایی را در پذیرش کتاب در محافل دانشگاهی داشته است و در فرآیند گذر از روش اقتصاد کلان کینزی به روش اقتصاد تعادلی نقطه عطفی تلقی می‌شود.» 

روش تحلیل متفاوت با تمرکز بر مدل منحنی IS-LM، به کارگیری مبانی اقتصاد خرد به موضوعاتی چون رشد اقتصادی،‌ مولفه‌های رشد اقتصادی در بلند مدت و طرح ساده مباحث از جمله ویژگی‌های بارز کتاب است.

مترجمان «اقتصاد کلان؛ یک رویکرد جدید» را به دلیل تبیین دقیق مباحث به زبانی ساده و روان و شفاف، ‌برای تدریس در مقطع کارشناسی بسیار مفید ارزیابی می‌کنند.
 
نخستین فصل «اقتصاد کلان؛ یک رویکرد جدید» با عنوان «تفکر در مورد اقتصاد کلان» شناخته می‌شود. «حسابداری درآمد ملی: تولید ناخالص داخلی و سطح قیمت» و «مقدمه‌ای بر رشد اقتصادی» عنوان‌های بعدی کتابند.
 
فصل‌های چهارم و پنجم کتاب با عنوان‌های «کار کردن با مدل رشد سولو» و «همگرایی شرطی و رشد اقتصادی بلند مدت» شناخته می‌شوند.

«بازارها، قیمت‌ها،‌ عرضه و تقاضا» و «مصرف،‌پس انداز و سرمایه‌گذاری» عنوان‌های بعدی کتاب هستند. 

مخاطبان فصل‌های هشتم و نهم را با عنوان‌های «یک مدل تعادلی، ‌ادواری تجاری» و «بهره‌برداری از سرمایه و بیکاری» می‌شناسند.

«اقتصاد کلان؛ یک رویکرد جدید» سال 92 در 278 صفحه، ‌شمارگان هزار نسخه به بهای 10 هزار تومان به همت انتشارات دانشگاه تهران به بازار نشر عرضه شده است. 
خبرنگار: سمیه حسن‌نژاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها