دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰
وزير ارشاد دولت يازدهم چه كسي است؟

در حال حاضر وزارت ارشاد به پیچیده ترین وزارتخانه دولت یازدهم تبدیل شده است. در دوره های گذشته بیشترین شایعه و حدس‌ها درباره وزرای امورخارجه، کشور و اطلاعات صورت می گرفت، اما به نظر می رسد در این دوره به مقوله فرهنگ و وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید توجه بیشتري شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پس از اعلام نتایج انتخابات و مشخص شدن رییس جمهوری منتخب مردم صحبت و حدس در مورد کابینه و وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم شروع شد و سایت ها و رسانه ها از افرادي مانند حسام الدین آشنا، علی مطهری، احمد مسجد جامعی، محمد علی زم، سید رضا صالحی امیری، مرتضی کاظمی، احمد پور زنجانی، محمد جواد حق شناس، محمد رضا حائری، خانم بروجردی و سید محمد بهشتی را به عنوان كساني که صاحب بیشترین شانس برای تصدی وزارت ارشاد هستند نام بردند. در روزهای آخر نام «علی جنتی» به این لیست اضافه شد و پس از حضور وي درمراسم ختم زنده یاد محمود استادمحمد بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر اين احتمال قوت بيشتري گرفت و تقریبا به عنوان جدی ترین گزینه وزارت فرهنگ و ارشاد مطرح شد. در نهایت روز گذشته  در مراسم تحلیف رییس جمهوری حسن روحاني، وی به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت ارشاد دولت یازدهم معرفی شد.

علي جنتي كيست؟
علی جنتی در سال 1328 در خانواده‌ای روحانی متولد شد. پس از گذراندن دوران متوسطه و دبیرستان با آغاز به کار مدرسه علمیه منتظریه (حقانی) که بنیانگذاران آن شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، شهید قدوسی و جمعی از استادان حوزه علمیه قم بودند، تحصیلات حوزوی خود را آغاز کرد و به مدت 10 سال از محضر استادان بزرگ حوزه در حوزه ادبیات عرب، منطق، ‌فلسفه، اقتصاد اسلامی و فقه و اصول بهره گرفت و پس از پایان سطح، دروس خارج فقه و اصول را نزد شبیری زنجانی، یوسف صانعی و آذری‌قمی ‌گذراند. در سال 1354 پس از یک دوره دشوار جنگ و گریز با ساواک، با مشورت شهید آيت‌الله بهشتی و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به خارج از کشور عزیمت کرد و در کشورهای سوریه و لبنان اقامت گزید. 

 فعالیت‌های علی جنتی 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در آغاز سال 1359 به عنوان مدیر صداوسیمای جمهوری‌اسلامی مرکز اهواز منصوب شد. در دی ماه همان سال پس از تصویب قانون اداره صداوسیما، از سوی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی به عنوان نماینده قوه‌قضاییه در شورای سرپرستی صداوسیمای جمهوری‌اسلامی ایران معرفی شد و تا سال 1362 به عنوان عضو شورا و در مقطعی به عنوان مدیر شبکه اول سیما خدمت کرد. 

سایر مسوولیت‌های وی عبارتند: استاندار خوزستان، عضو ستاد قرارگاه خاتم‌الانبیا و رییس دفتر جانشین فرماندهی کل قوا، استاندار خراسان، معاون امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قائم‌مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سفیر ایران در کویت، مشاور وزیر امور خارجه و رییس کمیته فرهنگی ـ اجتماعی شورای‌عالی امنیت ملی، معاون سیاسی وزارت کشور و  پژوهشگر سیاست خارجی در مرکز تحقیقات استراتژیک.

همچنين كتاب‌هاي «مسیحیت، صهیونیست و بنیادگرای آمریکا»، «خاطرات علي جنتي»، «ترکیه و مسئله فلسطین» و «ساختار دولت صهیونیستی اسرائیل»کتاب‌هایي‌ هستند كه از سوي علی جنتی ترجمه و يا نگاشته شده اند.

ديدگاه علي جنتي به مقوله فرهنگ
علی جنتی در گفت‌وگو با روزنامه قانون درباره وضعیت فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در تمامی حوزه‌ها مشکلات هست. اهالی سینما، کتاب، موسیقی، مطبوعات و … با چالش‌های فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بنده تصورم این است که با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید باید تغییرات اساسی در وضعیت موجود به وجود آورد. چه از نظر سیاست‌ها و چه از نظر نیروی انسانی که در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.»

همچنین عنوان کرده است: «در حوزه کتاب باید به سمتی برویم که برخی از تشکل‌های حوزه نشر مسوولیت‌هایی داشته باشند که آن‌ها نظارت کنند، نه ما. اگر این اتفاق بیفتد، مانند مطبوعات می‌شود که قبل از چاپ نظارتی بر آنها نیست. ما نباید از قبل کتاب را ممیزی کنیم. باید موارد را اعلام کنیم و از ناشران بخواهیم که بر اساس آن اقدام به چاپ و نشر کنند.»

و نیز گفته است: «مقوله فرهنگ را باید از مسائل سیاسی و امنیتی جدا کرد. متأسفانه در این سال‌ها از نگاه سیاسی و امنیتی به حوزه فرهنگ هنر زیان‌های بسیاری دیدیم. نگاه به فرهنگ به هیچ عنوان نباید سیاسی و امنیتی باشد. ما باید این حوزه‌ها را از هم تفکیک کنیم. نباید فضای فرهنگی را سیاسی و امنیتی کنیم.»
 
او وعده داده در صورت انتخاب شدن به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم ایران به وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی جامه‌ عمل بپوشاند و وضعیت این وزارتخانه متفاوت شود و در جهت تلطیف فضای فرهنگی ایران و ارتباط نزدیک با هنرمندان گام بردارد.

حال باید دید حضور علي جنتی، تا چه میزان می تواند موجب  حرکت منسجم فرهنگی با تاکید بر برنامه محوری در حوزه های تحت امر وزارتخانه، تمرکز در تصمیم گیری، پرهیز از حاشیه ها، تعامل هر چه بیشتر با فرهنگیان و هنرمندان کشور، تسهیل در صدور مجوزها و حمایت از سرمایه گذاران بخش داخلی، واکنش مثبت و استقبال فرهنگیان و هنرمندان کشور شود و اگر همراهی و هماهنگی و تصمیم گیری فرهنگی، به خوبی به پیش برود چه میزان مسايل فرهنگی کشور و شور و نشاط جامعه وجوانان و زنان و مردان و کودکان را شاهد خواهیم بود و چقدر  کارایی اقتصادی و حمایت از تولید داخلی و انگیزه رشد منافع ملی را تقویت خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط