شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
جنگ و صلح در قانون اسلام کتاب شد

کتاب «جنگ و صلح در قانون اسلام» اثر مشترک دکتر مجید خدوری و دکتر حمیدالله حیدرآبادی، مجموعه‌ای دو جلدی با ترجمه سیدغلامرضا سعیدی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب حاضر در سه بخش مقاصد اساسی قانون اسلام، قانون جنگ و قانون صلح تدوین شده است. 

همچنین آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی با مقدمه‌ای مفصل که از دیدگاه عمیق وی بر موضوع این کتاب حکایت دارد، نوشته است: «اسلام دین جنگ و جهانی گشایی بوده و به زور شمشیر پیشرفته است! این اتهامی(است) که قرن‌هاست دشمنان اسلام و در راس آن‌ها پاپ و ارب کلیساها، آن را تکرار کرده‌اند... و آخرین‌ آن‌ها پاپ بندیکت پانزدهم، پیشوای کاتولیک جهان و شاه دربار واتیکان است که این اتهام را چندی پیش در سخنرانی خود پس از انتصاب به مقام پاپی، در دانشگاه رگنزبرگ تکرار نمود و مطرح ساخت... با مقاسیه آمار مقتولین جنگ‌های صدر اسلام با مقتولین جنگ‌های یهود و نصارا و همچنین با توجه به انگیزه‌های "جنگ‌های صدر اسلام" با "جنگ‌های دیگران" قضاوت نمایند که شمشیرکش‌های تاریخ چه کسانی بوده‌اند و هستند؟! بی‌تردید پس از بررسی کامل وقایع تاریخی پیشین، خواهید دید که تنها دین صلح و هم‌زیستی جهانی، دین اسلام است و بس!»

مخاطبان کتاب «جنگ و صلح در قانون اسلام» در این اثر با مضامینی مانند اجتماع و دولت، ماهیت قانون اسلام،‌ عقیده شیعه، نوموکراسی الهی جهانی،‌ رفتار با مردگان، جهاد حق معقول و مشروعی است،‌ اعمال ممنوعه، قانون اسلام و دریا،‌ اسیران جنگی، اموال غیرمنقول،‌ مومنین، کفار و مرتدین، حکمیت قبل از اسلام، اسلام و اتباع غیرمسلمان، حربی‌ها، عهدنامه حدیبیه، جزیه و خراج، اسلام و بی‌طرفی،‌ انضمام اسلام به خانواده ملل، داستان جنگ، اراضی اطراف مدینه، بزرگترین توطئه علیه اسلام، ورود پیامبر به مکه، خط سیر پیغمبر(ص)، خیبر و امور اکتشافی در زمان هجرت آشنا می‌شوند.

در بخشی از این اثر آمده است: «فقها بر اساس قرآن و حدیث اتفاق رای دارند که عهدنامه و قرارداد صلح با دشمن اگر برای صلح مسلمین مفید باشد، سندی است صحیح و قانونی و اجرای مواد آن برای مسلمین الزام‌آور است. توافق علما و فقهای اسلامی که در این مرحله صورت اجماع به خود گرفته،‌ به علاوه علمای خلفای راشدین، موضوع عقد قرارداد را جزء لاینفک شرع قرار داده است. انعاد قرارداد و بستن پیمان از اختیارات پیغمبر(ص) بود که پس از او در دست جانشینان او قرار گرفت ولی این اختیار در اغلب موارد به فرماندهان لشکر تعویض می‌شد و در صورتی که دشمن حاضر به صلح با اسلام می‌شد، به آن‌ها اجازه داده می‌شد که از این اختیار استفاده کرده، معاهداتی را منعقد سازند.»

کتاب «جنگ و صلح در قانون اسلام» با شمارگان یک هزار نسخه، در 528 صفحه و به بهای یکصد و ده هزار ریال از سوی انتشارات کلبه شروق روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط