سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
مسوولیت‌پذیری و مسوولیت‌گریزی از دیدگاه قرآن و روایات

کتاب مسوولیت‌پذیری و مسوولیت‌گریزی از دیدگاه قرآن و روایات به همت انتشارات نوروزی استان گلستان منتشر شد.-

عباس عنایتی، مولف این کتاب، ‌در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،  با اشاره به موضوعات و محور اصلی مطالب این کتاب گفت: این اثر مسوولیت افراد در ابعاد و زمینه‌های مختلف زندگی را از دیدگاه قرآن و روایات بررسی می‌کند و تلاش دارد مدل زندگی بر مبنای قرآن و روایات را تشریح کند.

وی با بیان این‌که این کتاب دارای پنج فصل است،‌ افزود: فصل نخست این اثر مفاهیم و معارف نام دارد که در این بخش و به ویژه در مقدمه آن،‌ درباره جایگاه انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات و همچنین ممارست انسان برای رسیدن به مقام حقیقی‌اش سخن گفته می‌شود.
 
وی گفت: همچنین در این بخش وظیفه‌پذیری انسان از جمله مولفه‌هایی عنوان شده است که راه درست را برای آدمی هموار می‌سازد.

عنایتی عنوان فصل دوم این کتاب را قلمرو مسوولیت انسان معرفی کرد و افزود: از  مطالبی که در این فصل بررسی شده است،‌ مسوولیت انسان در برابر خدا، مسوولیت انسان در برابر خودش،‌ خودشناسی، ‌گونه‌هایی از مسوولیت انسان نسبت به خداوند، خودانتقادی،‌ پرورش گرایش به زندگی اجتماعی و نگاه مسوولانه به مسوولیت‌ است.

این نویسنده افزود: فصل سوم این کتاب علل مسوولیت‌پذیری جوانان عنوان گرفته است که در این فصل‌ مسوولیت‌پذیری از دیدگاه قرآن، مسوولیت‌پذیری در تعالیم اسلامی،‌ مهرورزی،‌ بردباری، دادورزی، ‌ضرورت اخلاق اداری،‌ اهمیت نوع نگرش اداری،‌ نگاه به کار مسوولیت،‌ نگاه به مردم،‌ نگاه به اصول اخلاق اداری و‌ زیربنای مسوولیت‌پذیری بررسی می‌شود.

وی با اشاره به فصل چهارم این کتاب گفت: علل مسوولیت‌گریزی و دین‌گریزی جوانان،‌ عنوان این فصل است که در آن، به مباحثی مانند تعریف دین‌گریزی، ‌موضع‌گیری‌ها در مقابل دین، ‌نارسایی مفاهیم و معارف دینی، علل برون‌دینی،‌ ناآگاهی، ‌رهایی از مسوولیت‌ها و عدم صلاحیت برخی مربیان پرداخته می‌شود.

عنایتی ادامه داد: پنجمین فصل این کتاب ‌خانواده و مسوولیت او نسبت به کودکان و نوجوانان‌ نام دارد که در این فصل‌ عوامل موثر در ایجاد مسوولیت،‌ راه‌‌های آموزش مسوولیت به کودکان و نکاتی برای ایجاد روحیه مسوولیت‌پذیری در نوجوانان‌ بررسی می‌شوند. 

کتاب مسوولیت‌پذیری و مسوولیت‌گریزی از دیدگاه قرآن و روایات با شمارگان دو هزار نسخه و در 172 صفحه از سوی انتشارات نوروزی استان گلستان روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط