یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
تجلیل انجمن زمین‌شناسی آمریکا از پدر زمین‌ساخت ایران

نشست پژوهشی انجمن زمین‌شناسی آمریکا به پاس ٤٠ سال تلاش در امر پژوهش دکتر مانوئل بربریان اکتبر 2013 برگزار می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سمیناری به پاس ٤٠ سال تلاش در امر پژوهش دکتر مانوئل بربریان، پدر زمین‌ساخت ایران با عنوان «تکامل تتیسی و لرزه زمین‌ساخت جنوب غرب آسیا» اکتبر 2013 برگزار می‌شود.

مانوئل بربریان زمین‌شناس ایرانی در سال 1945 در تهران متولد شد. وی پس از اتمام دوره کارشناسی زمین‌شناسی از دانشگاه تهران، در سال 1968 به سازمان زمین‌شناسی کشور پیوست و بنیانگذار گروه پژوهشی زمین‌ساخت (لرزه زمین‌ساخت) سازمان زمین‌شناسی کشور در سال 1971 شد.

بربریان درجه دکترای خود را در رشته ژئوفیزیک و با تخصص در لرزه زمین‌ساخت و لرزه‌شناسی زلزله از دانشگاه کمبریج انگلستان در سال 1981 دریافت کرد. وی پس از بازگشت به کشور و اشتغال مجدد در سازمان زمین‌شناسی کشور در فاصله سال‌های 1360 تا 1369 به‌عنوان پژوهشگر، کارشناس ارشد زمین‌شناسی و رییس بخش پژوهش‌های صحرایی زمین‌لرزه، مدیر طرح بم-‌زاهدان در پروژه شناسایی زمین‌شناسی،معدنی و به‌عنوان مشاور علمی رییس سازمان به فعالیت پرداخت.

وی درسال 1990 عازم آمریکا شد تا فعالیت‌های پژوهشی خود روی ایران را در آن‌جا دنبال کند. در دو سال اول پس از عزیمت خود در گروه صحرایی مطالعه دیرینه لرزه‌شناسی گسل سان آندریاس در موسسه فناوری کالیفرنیا و در تدوین نخستین کاتالوگ زمین لرزه ایران در یونسکو شرکت داشت و از 1992 تا کنون نیز در موسسه «Najarian» نیوجرسی آمریکا به‌عنوان متخصص زمین‌شناسی و محیط زیست مشغول فعالیت است.

انجمن زمین‌شناسی ایران در سال 1377 به پاس سال‌ها پژوهش بر لرزه‌شناسی و پیشبرد دانش زمین لرزه و نقش دکتر بربریان در زمین‌ساخت ایران، وی را به‌عنوان نخستین زمین‌شناس نمونه سال انتخاب کرد.

دکتر بربریان با بیش از 22 سال تجربه دانشگاهی، صحرایی و پژوهشی در علوم مرتبط با زمین لرزه و هشت سال تجربه در علوم مهندسی محیط زیست و خطرهای زمین‌ساختی، موفق به ارایه بیش از 250 مقاله در زمینه‌های لرزه شناسی، لرزه زمین‌ساخت، زمین‌شناسی زمین لرزه‌ها، ارزیابی خطر لرزه‌ای، زمین‌ساخت، زمین‌شناسی ناحیه‌ای، زمین‌شناسی ساختاری، زمین‌شناسی صحرایی، نقشه‌های زمین‌شناسی، علوم و مهندسی محیط زیست شده است.

مقاله‌های کلیدی وی در مورد زمین‌ساخت ایران، همچنان مرجع بسیاری از مطالعات زمین‌شناسی ایران است و بسیاری از ناگشوده‌های زمین‌شناسی ایران را حل کرده است. در دومین دوره مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی در سال 1364 کتاب وی با عنوان «دگر‌ريختی قاره‌ای در فلات ايران زمين» موفق به دریافت جایزه ویژه شد.

دکتر بربریان به‌عنوان یکی از دانشمندان بزرگ لرزه زمین‌ساخت جهان و از چهره‌های علمی درخشان عصر حاضر، داوری مقالات مجله‌های علمی معتبر بسیاری را به عهده داشته و عضو موسسه‌ها و انجمن‌های بسیاری همچون فرهنگستان علوم نیویورک، موسسه زمین‌شناسان حرفه‌ای آمریکا، اتحادیه پیشبرد علوم آمریکا، موسسه پژوهش‌های مهندسی زلزله آمریکا، انجمن فلسفه کمبریج، انجمن زمین‌شناسی لندن، انجمن زمین‌شناسی آمریکا، اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا، موسسه زمین‌شناسی آمریکا، انجمن لرزه شناسی آمریکا، موسسه بین‌المللی پیشگیری و کاهش خطرهای طبیعی کاناداست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها