چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
بررسی زندگی و آثار منوچهر ستوده در شماره جدید «بخارا»

نود و سومین شماره مجله فرهنگی و هنری «بخارا» با پرتره منوچهر ستوده بر جلد آن منتشر شد. بخارا در این شماره نگاه ویژه‌ای به زندگی و آثار منوچهر ستوده، ایرانشناس و جغرافیدان پیشکسوت ایران دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجله فرهنگی و هنری بخارا در نود و سومین شماره خود یک بخش را با عنوان «جشن‌نامه دکتر منوچهر ستوده» به بررسی زندگی و فعالیت‌های پژوهشی و آثار این ایرانشناس برجسته و همچنین گزارش جشن صد سالگی وی اختصاص داده است. در این بخش مقالاتی با عناوین «شاد باش و دیر زی» به قلم علی دهباشی، «کتابشناسی دكتر منوچهر ستوده» از عنایت‌الله مجیدی، «ستوده، مرد سفر بی آرایه و پیرایه» به قلم زنده‌یاد ایرج افشار، «استاد منوچهر ستوده» نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی، «يك گل تحقيق نثار يك خرمن فضل» به قلم محمدابراهيم باستانى پاريزى آمده است. 

همچنین فیلم مستند «خون است دلم برای ایران» به کوشش سیدجواد میرهاشمی، «از آستارا تا استارباد» نوشته یاسمین ثقفی، «منوچهر ستوده در آستانه صدسالگی» به قلم حسن نيك‌بخت، «آشنایی من با ایرج افشار» نوشته منوچهر ستوده، «گزارش شب منوچهر ستوده» به کوشش ثریا صدر، «از آستارا تا استارباد» از عبدالرحمن عمادی، «دوست دیرینم منوچهر ستوده» به قلم هوشنگ دولت‌آبادی، «خون است دلم برای ایران (شعر)»، «سازمان ميراث فرهنگي، باغ كتيبه‌ها»، «از خدا می‌طلبم صحبت روشنرأیی» و «حافظه بی‌نظیرِ فروزانفر» به قلم منوچهر ستوده بخش دیگری از این نشریه را تشکیل می‌دهد.

در نود و سومین شماره مجله بخارا همچنین مقالاتی با عناوین «شاهدخت والاتبار» به قلم احمد مهدوی‌دامغانی، «خاطراتی از دکتر مصدق» نوشته حسن صدر، «سی‌وپنج کیلو استخوان به نام حسن قائمیان» به کوشش اسماعیل جمشیدی و «فخرالدوله: واقعيت و افسانه» به قلم ناصر مهاجر با موضوع تاریخ آمده است. 

«پاره‌های ‏باستانشناسی‏» نوشته شهرام زارع درباره‌ تپه‌های قیطریه، تهران پایتخت دویست‌ساله، باستان‌شناسی‏ و تاریخ قم، جاده‌ای به نام ابریشم هرگز وجود نداشته است و ایران از پسِ هزاره‌ها در این بخش تشریح شده است. «ناگفته‌های گنجینه باستانی غار کَلماکَرَّه» به قلم سیروس پرهام، «میراث فرهنگی ایران در موزه‌های جهان» نوشته امیر آروند، «نشست ایرانشناسی در رم، تمدن ایرانی گذشته، حاضر و آینده» به کوشش قربانعلی پورمرجان و «نشریه مطالعات ایرانی» به قلم یاسمین ثقفی عناوین مقالاتی به‌شمار می‌آیند که به موضوع‌های باستانشناسی و ایرانشناسی پرداخته است. 

منوچهر ستوده، متولد 28 تیرماه 1292 در محله عودلاجان تهران، ایرانشناس، جغرافیدان، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر است. وی تاکنون بیش از 50 عنوان کتاب و 286 مقاله تالیف کرده است. از آثار وی می‌توان به «تاریخ بنادر و جزایر خلیج فارس»، «فرهنگ گیلکی»، «فرهنگ کرمانی»، «جغرافیای اصفهان»، «تاریخ گیلان و دیلمستان»، «فرهنگ نائینی»، «تاریخ بدخشان» و کتاب 10 جلدی «از آستارا تا استارباد» شامل آثار و بناهای تاریخی گیلان، مازندران و گلستان اشاره کرد.

محمدرضا توسلی کتابی را با عنوان «سرو کهنسال» به پاس تلاش‌های مستمر علمی دکترستوده تالیف کرده است. این کتاب شامل مقاله‌ها و نوشته‌های ادبی برخی پژوهشگران، نویسندگان و فرهیختگان در پاسداشت از خدمات علمی و فرهنگی منوچهر ستوده، ایرانشناس، جغرافیدان و پژوهشگر است. «سرو کهنسال» دریک صدمین سال تولد دکتر ستوده در رشت رونمایی خواهد شد.

نود و سومین شماره بخارا در ۶۵۶ صفحه با بهای 15 هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها