سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
شعرهای خورخه لوئیس بورخس در ایران خوانده می‌شود

مجموعه شعر «آن‌چیزها که می‌توانستند باشند» سروده خورخه لوئیس بورخس، نویسنده و شاعر آرژانتینی منتشر شد. تاکنون مترجمانی مانند کاوه سیدحسینی، احمد اخوت، احمد میرعلایی و حسن تهرانی آثار این نویسنده را در ایران شناسانده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه شعر «آن‌چیزها که می‌توانستند باشند» کتابی شامل اشعار‌ آرژانتینی سروده خورخه لوئیس بورخس به تازگی راهی کتابفروشی‌ها شده است.

بورخس در سال 1986 میلادی از دنیا رفت. این نویسنده، شاعر و ادیب آرژانتینی از مطرح‌ترین نویسندگان آمریکای لاتین است که داستان‌های کوتاهش شهرت زیادی دارند.

در ایران چندین مجموعه داستان‌ کوتاه و چند مجموعه شعر و مقاله از آثار این نویسنده ترجمه و منتشر شده‌ است که از میان آن‌ها می‌توان به کتاب‌هایی چون «داستان الف»، «بهشت‌های گمشده»، «باغ جاده‌های چند شاخه»، «اطلس»، «هزارتوهای بورخس»، «دشنه»، «سرخ و آبی»، «سرگذشت دنیای شرارت و بی‌عدالتی»، «کتابخانه بابل و 23 داستان دیگر»، «این هنر شعر»،‌ «در ستایش ظلمت» و «ویرانه‌های مدور» اشاره کرد.

بورخس که بيش از همه برای داستان‌های كوتاهش شناخته شده، علاوه بر نویسندگی، شعرهایی هم سروده و فعالیت‌هایی مانند مدیریت کتابخانه ملی آرژانتین و سمت استادی در رشته ادبیات آمریكایی و انگلیسی دانشگاه بوینس آیرس را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است. وی در سال 1961 جايزه بين‌المللی ناشران را همراه ساموئل بكت دريافت كرد و در سال 1980 از پادشاه اسپانيا جايزه سروانتس را گرفت.

تاکنون مترجمانی مانند کاوه سید حسینی، احمد اخوت، احمد میرعلایی، حسن تهرانی، مانی صالحی، هما متین رزم و سهیلا ماهرنیا آثار این نویسنده را به فارسی برگردانده‌اند.

مجموعه شعر «آن‌چیزها که می‌توانستند باشند» سروده خورخه لوئیس بورخس با ترجمه محمدشفیع ارسطونوری با شمارگان هزار و 100 نسخه، در 104 صفحه و به بهای پنج هزار تومان از سوی نشر افراز راهی کتابفروشی‌ها شده است.

امسال کتاب دیگری نیز با عنوان «گفتگو با بورخس» اثر فرناندو سورنتینو با ترجمه حسین یعقوبی از سوی نشر مروارید منتشر شد که شامل هفت گفت‌وگوی فرناندو سورنتینو، نویسنده و روزنامه‌نگار آرژانتینی با خورخه لوییس بورخس، نویسنده شهیر قرن بیستم آمریکای لاتین است. 

مجموعه داستانی هم با عنوان «بیوه چینگ دزد دریایی» از این نویسنده در سال جاری از سوی نشر «روزگار نو» راهی کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها