شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳
ضرورت تجدید چاپ تاریخ فلسفه و تصوف برای تامین آثار مرجع و به‌روز

عبدالحسین طالعی، محقق و پژوهشگر حوزه دین، با اشاره به تجدید چاپ کتاب «تاریخ فلسفه و تصوف» گفت: ضرورت وجود آثار مرجع در حوزه دین و اندیشه در کنار آثار به‌روز و جدید به انتشار دوباره کتاب «تاریخ فلسفه و تصوف» در سال 1392 منجر شد.-

طالعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: علامه شیخ علی نمازی شاهرودی، نویسنده کتاب تاریخ فلسفه و تصوف از علمای شاهرودی مقیم شهر مشهد بود. وی سال 1293 دیده به جهان گشود و این اثر هم در همان دوران حیات علامه منتشر شد.

وی بیان کرد: این کتاب در قالب مناظره‌ای داستانی درباره نکته‌های ناگفته تاریخ فلسفه و تصوف نوشته است. البته اثر حاضر معرب کتاب تاریخ فلسفه و تصوف علامه نمازی شاهرودی است که جواد سیدسجاد رضوی آن را به عربی برگردانده است.

طالعی ادامه داد: در جامعه امروز ضرورت دارد که هم متن اصلی چنین آثار مرجعی منتشر شود و هم گزیده‌هایی که قابل استفاده برای عموم‌اند، نوشته و تولید شوند.

این محقق و پژوهشگر حوزه دین درباره کتاب تاریخ فلسفه و تصوف گفت: استفاده از آثار صوفیانه و فلسفی به دقت نیاز دارد و مخاطبان آن‌ها نباید مطالب را وحی منزل ببینند. این کتاب نیز برای بیان این نگرش نگاشته و منتشر شده است.

وی عنوان کرد: در این اثر مباحثی درباره شریعت و طریقت، حقیقت وحدت وجود، شیوه شریعت در راهنمایی برای رسیدن به مطلوب، فطری بودن معرفت خدا،‌ جواب رد به فلاسفه و صوفیان و ضرورت بازگشت به کتاب و سنت مطرح می‌شوند. 

کتاب «تاریخ فلسفه و تصوف» با شمارگان یک هزار نسخه و در 288 صفحه از سوی نشر نبا منتشر شده است.

از این علامه بزرگ شیعی کتاب‌های مجموعه 10 جلدی «مستدرک سفينة البحار»، مجموعه هشت جلدی «مستدركات علم رجال الحديث»، «الهادي الي الحق»، «الاعلام الهادية في اعتبار الكتب الاربعه»، «ابواب رحمت»، «تاريخ فلسفه و تصوف»، «مناسک حج»، «رساله تفويض»، «علم غيبت امام (ع)»، «اصول دين»، «رساله»، «اركان دين»، «اثبات ولايت»، «قرآن و عترت در اسلام»، «زندگاني حبيب‌بن مظاهر اسدي» و «تاريخچه مجالس روضه‌خواني و عزاداري» منتشر شده است. علامه شیخ علی نمازی شاهرودی در سال 1363 درگذشت. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط