دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
2 کتاب درباره فرهنگ‌شهر غزنی منتشر می‌شود

مدیرمسوول انتشارات عرفان با بیان این‌که شهر غزنی(غزنین) از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی (ایسسکو) به عنوان مرکز فرهنگ و تمدن جهان اسلام در سال ۲۰۱۳ انتخاب شده است، گفت: با همکاری فرهنگستان‌های هنر، ادب و زبان فارسی جمهوری اسلامی ایران به مناسبت بزرگداشت شهر غزنی کتاب‌های «کشف المحجوب» و «هنر در افغانستان» را روانه بازار کتاب خواهیم کرد.-

محمد ابراهیم شریعتی، ناشر افغانستانی ساکن و فعال ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: کتاب «کشف المحجوب» نخستین کتاب عرفانی قرن پنجم هجری قمری است که در شهر غزنی(غزنین) نوشته شده و با گذشت حدود یک هزار سال همچنان اثری مرجع و معروف در حوزه عرفان به شمار می‌آید.

وی درباره محتوای این اثر گفت: کتاب «کشف المحجوب» را عثمان جلابی الغزنوی به رشته تحریر درآورده است. زمان نسخه‌برداری از این اثر به دوره تیموریان در هرات بازمی‌گردد و معمولا نسخه‌برداری در این دوره و شهر از نسخه اصلی و مادر صورت می‌گرفته است. البته تاکنون بیش از 57 نسخه متعدد از این اثر در کشورهای روسیه، تاجیکستان، ایران و پاکستان منتشر شده‌اند.

مدیرمسوول انتشارات عرفان عنوان کرد: در نظر داریم کتاب «کشف المحجوب» اثر عثمان جلابی الغزنوی را با همکاری فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران تا دو ماه آینده منتشر خواهم کرد. پیش‌بینی می‌شود از این اثر در مراسم بزرگداشت غزنی که به همت فرهنگستان ادب و زبان جمهوری اسلامی ایران در اواخر مهرماه برپا می‌شود، رونمایی خواهد شد.

وی درباره کتاب«هنر در افغانستان» اظهار کرد: محتوای کتاب «هنر در افغانستان» به معرفی بخشی از اشیای موزه ملی افغانستان می‌پردازد. این اثر را محقق و تاریخ‌نگار هنر باستان در دانشگاه شیکاگو نوشته، عکاسی معروف مسوولیت تصویرگری آن را برعهده داشته و سپس عبدالله محمدی آن را ترجمه کرده است.

شریعتی گفت: این کتاب با شمار سه هزار نسخه و در 550 صفحه منتشر خواهد شد. این اثر هم در مراسمی دیگر که فرهنگستان هنر فارسی در اسفندماه امسال برگزار می‌کند، معرفی خواهد شد.

وی در پایان از انتشار کتاب «لهجه بلخ» به قلم محمدآصف فکرت، پژوهشگر افغانستانی مقیم کانادا، خبر داد و افزود: این اثر در دو فصل دیوان شمس و مثنوی معنوی نوشته شده است. کلمات، اصطلاحات و تعابیر مولانا در این آثار در لهجه دوم بلخ رایج است. بنابراین، دریافت درست این لهجه به درک درست آثار ماندگار مولانا می‌انجامد. 

این ناشر افغان بیان کرد: محمدآصف فکرت یکی از محققان آستان قدس رضوی و دایره‌المعارف اسلامی است که تاکنون بیش از 35 عنوان کتاب و یکصد مقاله را در حوزه زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی به رشته تحریر درآورده است.

شریعتی گفت: کتاب لهجه بلخ با شمارگان یک هزار نسخه، در 272 صفحه و به بهای 140 هزار ريال به زودی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط