چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹
تحلیل میدانی تحولات سوریه در یک کتاب

کتاب «کنکاشی در تحولات سوریه ریشه‌ها، بازیگران و پیامدها» اثر روح‌الله قاسمیان منتشر شد. این اثر، تحلیلی میدانی از تحولات سوریه است که مولف می‌کوشد شناختی عمیق‌تر و صحیح‌تر از ماهیت واقعی رخدادهای سوریه و مسایل پشت پرده آن در اختیار کارشناسان، پژوهشگران، منابع رسانه‌ای، جوانان و دانشجویان قرار دهد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مولف کتاب «کنکاشی در تحولات سوریه ریشه‌ها، بازیگران و پیامدها» در شش فصل تلاش دارد به سوال‌هایی مبنی بر این‌که «آیا بحران سوریه با آن‌چه در کشورهای تونس، مصر و لیبی در جریان است، ماهیت یکسان و هم‌سنخی دارد؟»، «عمده تحولات سوریه را چه جریان‌های سیاسی و چه طیف‌های عقیدتی و ایدئولوژیکی در سطح ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هدایت می‌کنند و خواسته‌ها و مطالبات آن‌ها کدام است؟»، «روند تحولات سوریه چه پیامدهایی برای کشورهای منطقه دارد و چه آینده و افقی در انتظار سوریه است؟» پاسخ دهد.

فصل نخست این اثر، به معرفی اجمالی سوریه، ساختارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی، جغرافیای انسانی و ترکیب جمعیتی آن می‌پردازد. چارچوب مفهومی ـ نظری در فصل دوم این کتاب بیان شده است.

بحران سوریه، ویژگی‌ها و تفاوت‌های آن با سایر کشورهای تحول‌خیز در فصل سوم بررسی شده‌اند. فصل چهارم، به بررسی وضعیت بازیگران صحنه تحولات سوریه در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اختصاص دارد.

در فصل پنجم، طرح‌های مفروض با هدف هدایت تحولات سوریه در دو بخش نظامی و جنگ‌طلبانه و راه‌حل‌های سیاسی و مسالمت‌آمیز به رشته تحریر در آمده است. نقش رسانه‌ها در تحولات سوریه و جهت‌دهی به افکار عمومی در فصل ششم بررسی شده‌اند.

«بررسی آن‌چه که امروز در سوریه می‌گذرد، مستلزم نگرش به حوادث این کشور در بطن جریانی عمیق‌تر است. نگاهی گذرا به کلیت بحران سوریه نشان می‌دهد که هدف اصلی عامل خارجی از ایجاد تشنج در این کشور، درهم‌شکستن محور مقاومت ایران، سوریه، حزب‌الله و گروه‌های مقاومت بوده و تحرکات جاری در سوریه ادامه سلسله برنامه‌های عامل خارجی و به‌ویژه آمریکا در منطقه است. این برنامه را باید با توجه به استراتژی کلان استکبار در خاورمیانه طی سال‌های اخیر بررسی کرد. هدف اصلی از این استراتژی‌ها در ابعاد محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی سرنگونی دولت سوریه نیست، چرا که این دولت می‌تواند نقش معتدلی را در منطقه ایفا کند بلکه هدف اصلی مخفی کردن و از بین بردن نمونه جامعه سوریه است.» این جملات برگرفته از کتاب «کنکاشی در تحولات سوریه ریشه‌ها، بازیگران و پیامدها» است.

در بخش دیگر از این اثر می‌خوانیم: «با بررسی نقش دقیق بازیگران دخیل در تحولات سوریه این نتیجه حاصل می‌شود که پیچیدگی‌های بحران سوریه بیشتر به دلیل ترکیب «مسایل و پویایی‌های سیاست خارجی» سوریه با «مسایل منطقه‌ای» و نقش کلاسیک دولت‌ها برای حفظ توازن قدرت است و همین موضوع پیش‌بینی سرنوشت بحران سوریه را بسیار دشوار کرده است. هر یک از بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای افزایش نقش منطقه‌ای خود را برای اهداف خاص خود می‌خواهند. غرب و ترکیه نقش را بیشتر برای افزایش «نفوذ» و کسب رهبری سیاسی می‌خواهند. ایران، روسیه، چین و حتی عربستان نقش را برای «مهار» تهدیدات و افزایش امنیت. بر این مبنا، محور «مدل» و «ایدئولوژی» و «اقتصاد» همگی به عنوان ابزارهایی برای افزایش نقش بازیگران اصلی در منطقه در چارچوب معادلات قدرت صورت می‌گیرد.»

مخاطبان با مطالعه کتاب «کنکاشی در تحولات سوریه ریشه‌ها، بازیگران و پیامدها» با جغرافیای طبیعی سوریه، جغرافیای انسانی سوریه، ریشه‌های بحران در سوریه، جریان معارضان در سوریه، طیف همسو با دولت سوریه، طیف مخالف با دولت سوریه، برنامه «لورانس عرب هزاره سوم» برای سوریه، تاثیر رسانه‌ها بر سیاست خارجی کشورها و عملکرد رسانه‌ها در تحولات سوریه آشنا می‌شوند.

جلد کتاب «کنکاشی در تحولات سوریه ریشه‌ها، بازیگران و پیامدها» به شکلی طراحی شده است که پرچم مخالفان دولت سوریه را در انبوهی از انفجارات حاصل از جنگ و تحولات موجود در سوریه به نمایش درآورده و پرچم دولت سوریه به‌گونه‌ای بر جلد کتاب طراحی شده است که نمایانگر پیروزی نهایی دولت سوریه و سرافرازی آن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط