دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
اهالي بورس با «آمادگي معامله‌گري ابزارمشتقه» حرفه‌اي مي‌شوند

«آمادگي معامله‌گري ابزارمشتقه» كتابي از سري آزمون‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار است كه به همت انتشارات آريانا براي دانشجويان رشته مهندسي مالي و داوطلبان اخذ گواهينامه حرفه‌اي رشته‌های مرتبط منتشر شده است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «آمادگي معامله‌گري ابزارمشتقه» كتابي از سري آزمون‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار است که به همت انتشارات آريانا منتشر شده است.
 
اين اثر به همت عباس گمار و سيد عليرضا صادقي تاليف و گردآوري شده و حسين عبده تبريزي پيش‌گفتار آن‌‌را نوشته است. داوطلبان اخذ گواهي‌نامه حرفه‌اي رشته مهندسي‌ مالي و دانشجويان اين رشته مخاطبان اصلي كتاب هستند.

نبود مجموعه‌اي با قابليت پاسخ‌گويي جامع به نيازهاي داوطلبان آزمون معامله‌گري اوراق مشتقه ايده نگارش اين كتاب را در ذهن مولفان ايجاد كرد. «آمادگي معامله‌گري ابزارمشتقه» بر اساس استاندار CFA و آخرين سر فصل‌هاي آزمون استاندارد تاليف شده است.

به اعتقاد مولفان، كتاب‌هاي موجود در اين زمينه يا ترجمه‌اند يا به صورت ويژه براي آزمون‌ معامله‌گري اوراق مشتقه نوشته نشده‌اند. دو مولف هدف تاليف كتاب را «رفع نقايص موجود و پوشش سرفصل‌هاي آزمون معامله‌گري ابزار مشتقه» عنوان كرده‌اند.

همت نويسندگان بر آن بوده است تا علاوه بر حفظ و انسجام متن، مثال‌ها و پرسش‌هاي متعددي را با پاسخ‌هاي كاملا تشريحي ارايه كنند.

«آمادگي معامله‌گري ابزار مشتقه» شامل سه بخش «مفاهيم بازار مشتقه» « مقررات معامله‌گري بازار مشتقه در ايران» و «اصطلاحات انگليسي بازار مشتقه» است.

بخش نخست کتاب به ارايه مفاهيم بازار مشتقه مي‌پردازد و در پنج فصل طبقه‌بندي شده است. فصل نخست به بيان مفاهيم عمومي بازار مشتقه و ويژگي‌هاي كلي قراردادهاي اساسي آن يعني پيمان آتي، قرارداد‌ آتي،‌ قرارداد اختيار و قرارداد «سوآپ» مي‌پردازد.

مولفان با هدف درك آسان‌تر مخاطبان، آگاهانه كوشيده‌اند مطالب فصل نخست به زبان غير فني ارايه شود.

در فصل‌هاي دوم تا پنجم،‌ ساز و كارهاي قراردادهاي ياد شده با جزييات بيش‌تري بررسي شده‌اند. پرسش‌هاي چهار گزينه‌اي کتاب شامل پرسش‌هاي آزمون‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار،‌آزمون‌هاي CFA و پرسش‌هاي تاليفي است.

مولفان هدف از ارايه پرسش‌هاي چهار گزينه‌اي را اشاره به مفاهيم مهم فصل و هدف از ارايه واژگان مهم در پايان هر فصل را يادگيري واژگان تخصصي، همزمان با يادگيري مفاهيم و آماده‌سازي داوطلب براي فراگيري بخش سوم كتاب عنوان كرده‌اند.

بخش دوم به مقررات مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره دارد. مولفان در طراحي پرسش‌هاي اين بخش كوشيده‌اند قوانين بدون هيچ كم و كاستي در پرسش‌ها منعكس شود بنابراين به داوطلبان و مخاطبان توصيه مي‌كنند، مطلب قوانين را دقيق مطالعه كرده و به‌خاطر بسپارند.

در پايان اين بخش داوطلبان مي‌توانند از آزمون‌هاي گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار كه به عنوان نمونه آورده شده استفاده كنند.

بخش سوم به واژگان تخصصي اختصاص دارد و براي هر واژه، ابتدا يك ترجمه لغوي و سپس توضيح مختصري ارايه شده است.

كتاب «آمادگي معامله‌گري ابزارمشتقه»، سال جاری در 268 صفحه به قیمت 13هزار و 800تومان و شمارگان دو هزار نسخه به بازار نشر عرضه شده است.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها