یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
«سوگ مغان» تجديد چاپ شد

رمان «سوگ مغان» نوشته محمدعلي علومي به چاپ دوم رسيد. این کتاب که روایتی از رنج انسان ساکن کویر و سرگشتکی‌های او در مواجهه با طببعت و جامعه است، در سال‌های اخیر نامزد دریافت جایزه ادبی کتاب فصل و جلال‌آل احمد بوده است.-

عليخاني داستان‌نويس و مدير نشر آموت به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: رمان «سوگ مغان» روايت انساني آسيب‌ديده از ستم طبيعت و اجتماع است كه در موقعيت و دنياي كشف و شهود قرار مي‌گيرد و انسان ساكن كوير، با رنجي آشنا از اعماق تاريخ نسبتي با سوگ مغان مي‌يابد.
 
وي ادامه داد: محمدعلي علومی، با نگارش این رمان نامزد دریافت جایزه ادبی کتاب فصل و جلال‌آل احمد شده است، اما متاسفانه زمان زيادي طي شد تا اين كتاب به چاپ دوم برسد. 

داستان «سوگ مغان» اين‌گونه آغاز شده است: «چه بگويم و براي كه بگويم؟ اين گفته‌هاي دردآلود زهرناك و مرثيه‌وار، آيا به چه درد جماعتي مي‌خورد كه اگر خوب بخورند و مزاجشان خوب كار بكند و اگر سرد مزاج نباشند، ‌خود را مهم‌ترين و خوشبخت‌ترين موجودات جهان مي‌دانند. تمام زندگي، ‌تمام انديشه‌ها و همه هدفشان را در خدمت همين حرف‌ها گذاشته اند،‌ آن وقت اين گفته‌هاي زهرآلود، ‌اين خاطره‌هاي پر از مصيبت و كابوس‌وار به چه دردشان مي‌خورد؟...»

علومي پيش‌تر درباره اين رمان به «ایبنا» گفته بود: نوعي نگاه هستي‌شناسانه براساس بينشي اساطيري در اين كتاب مطرح مي‌شود. در نگارش «سوگ مغان» بخشي از منابع الهام من «باغ اناري» محمد شريفي و داستان‌هاي كوتاه يوسف عليخاني بودند و فضاهاي وهمناك و اكسپرسيونيستي اين آثار در من تاثير بسيار گذاشت.

وي در ادامه درباره غفلت نويسندگان از منابع غني ادبيات استعاري فارسي نیز توضیح داده بود: بخشي از ادبيات ما كه مي‌توان آن را استعاري ناميد، سرشار از نمادهاي اساطيري است كه تاكنون مورد غفلت واقع شده‌اند. مثلا در اروپا نويسندگاني چون هرمان هسه در كتاب‌هايي چون «سفر به شرق» و «گرگ بيابان» و صادق هدايت در «بوف كور» درحيطه ادبيات استعاري كاركرده‌اند.

محمدعلی علومی، متولد 1340 در بم است. از علومي آثاري مي‌توان به نام‌هايي چون «آذرستان»، «شاهنشاه در کوچه دلگشا»، «اندوهگرد»، «من نوکر صدامم»، «طنز در آمریکا»، «وقایع‌نگاری بن ‌لادن»، «خانه‌ کوچک» و «پریباد» اشاره كرد.

چاپ دوم «سوگ مغان»، با شمارگان 550 نسخه، به قیمت 13 هزار و 500 تومان از سوی نشر آموت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط